Silvestrovská premiéra Těžké Barbory

29. prosinec 2014, 9:09

Silvestrovská premiéra Těžké Barbory

Na jevišti Městského divadla Brno zamířila hra dvojice Voskovec a Werich, druhou premiéru má na Silvestra.

Aktualita, která je jedině právoplatnou divadelní vládkyní, nezměnila barvu: je jen zase o něco krvavější. Napsat tedy zase novou „hru ze života“, která by se tou šerednou, strašidelnou aktualitou přímo zabývala, se nám nechtělo. Víme všichni víc, než je zdrávo, co se kolem nás děje. Nač si to večer připomínat ve stejné formě, v jaké to od rána do noci čteme v novinách. Vyprávějme si raději zábavné příhody a čtěme barevné kroniky, které nás třeba poučí o tom, že v takových nesnázích, jako jsme my, byli už jiní, a že se z nich koneckonců také dostali.

Vymysleli jsme pro vás historku o Těžké Barboře a postavili jsme kolem ní městečko Eidam, ve kterém se vám snad zalíbí a jehož obyvatelé se vynasnaží o to, aby vás obveselili. Nebudou vám vyprávět o dnešních událostech, ale pokusí se vám dokázat, že lidé jsou k smíchu, že si vzájemně komplikují život, že však, když je jim nejhůře, zachrání je zase právě to, že jsou lidmi.“

Těmito slovy, která neztratila ani v roce 2014 nic na své aktuálnosti, předeslali v roce 1937 Jiří Voskovec a Jan Werich svou hru Těžká Barbora. Byla to předposlední hra uvedená v jejich Osvobozeném divadle, rok na to se ukázalo, že snáze zvítězili v Barboře kurážní Eidamští nad útokem mocichtivé sousední země zvané Yberland, než odolávalo Československo blížícímu se přízraku nacismu. Těžká Barbora však zůstala trvalou kvalitou české dramatiky, znalci Osvobozeného divadla byla jednoznačně uznána za vrchol jeho tvorby a je dodnes zřetelným důkazem toho, co mohli V+W na poli české divadelní komedie ještě dokázat, kdyby se jejich spolupráci nepostavily do cesty dějiny. Ne náhodou se právě k Těžké Barboře vrátil Jan Werich v 50. letech v Divadle ABC v jevištním partnerství s Miroslavem Horníčkem, ne náhodou se dočkala na českých jevištích skoro třicítky inscenací…

Těžká Barbora už totiž není jen nevázanou revuí, tvořící odrazový můstek pro proslulé forbíny V+W, jako byla řada jejich her předchozích – kritici o Barboře psali, že je natolik „samonosně“ napsaná, že by se dokázala obejít i bez přímé účasti svých autorů na jevišti. Fiktivní městečko Eidam se totiž podařilo Voskovci a Werichovi zaplnit tolika rázovitými a dodnes povědomými typy, až oči přecházejí: nerozhodný starosta, slabošský hejtman, bodrý sýrař, hubatá služka se srdcem na správném místě, ušlápnutý učitel, který se v pravou chvíli dokáže zachovat jako chlap… A k tomu nesmrtelné melodie Jaroslava Ježka, kterých si v inscenaci Městského divadla Brno užijete ještě o něco víc než v původním textu.

Těžkou Barboru režijně uvede na jeviště MdB Stanislav Slovák, a to za spolupráce Jaroslava Milfajta (scéna), Andrey Kučerové (kostýmy), Karla Cóna (instrumentace, hudební nastudování a dirigent), Emy Mikeškové (dirigentka), Martina Packa (pohybová spolupráce) a Jana Šotkovského (dramaturgie). „Werichem“ se na prknech Městského divadla Brno stane v roli Prvního žoldnéře Michal Isteník, „Voskovcem“ coby Druhý žoldnéř Jiří Ressler. Doplní je Zdeněk Junák (starosta Kristian Van Bergen), Patrik Bořecký (hejtman Hans Bols), Lucie Zedníčková (jeho žena Elisabeth), Vojtěch Blahuta (Gustav Harmoniensis, učitel), Marta Matějová nebo Barbora Remišová (Siska, starostova služka), Ladislav Kolář (Vandergrunt, zámecký pán), Jakub Uličník (Krištof, sýrař), Rastislav Gajdoš (Peter) a další.

Druhá premiéra Těžké Barbory se odehraje 31. prosince 2014 na Činoherní scéně.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Nejčtenější