Skvost němého filmu v kině Scala

21. květen 2015, 7:00

Skvost němého filmu v kině Scala

Kultovní snímek němého filmového expresionismu Metropolis dnes obohatí živá hudba.

Film Metropolis Fritze Langa,  je považován za to nejlepší, co se dochovalo z období němé kinematografie. Po vzoru dobových projekcí bude promítání ozvláštněno živým hudebním doprovodem. Volné sdružení hudebníků Forma tak představí svůj druhý doprovodný program k filmu. Akce poběhne 21. května od 20:30 v brněnském kině Scala.

Metropolis dokazuje mimořádnou vyspělost tehdejších evropských tvůrců, kteří zde předjímají boj jedince se systémem. Film je směsicí mnoha žánrů: sci-fi, horor, melodrama a utopie zároveň. V době svého vzniku (1927), se stejně jako mnoho jiných vizionářských děl, setkal s naprostým nepochopením ze strany diváků i kritiky a totálně propadl. Ožil až s nástupem postmoderny, kdy se o něj počátkem 80. let začal zajímat hudebník a manažer Giorgio Moroder. Postupně pronikl i na plátna festivalových a běžných kin, stal se tak vyhledávanou a často citovanou filmovou lahůdkou. V roce 2001 byl zcela zapsán organizací UNESCO na listinu světového kulturního dědictví.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Forma vs. Metropolis

21.5.2015, 20:30 / Univerzitní Kino Scala

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější