Slet bubeníků oslaví 15. narozeniny gregoriánským chorálem a husitskými písněmi

Slet bubeníků oslaví 15. narozeniny gregoriánským chorálem a husitskými písněmi

Jubilejní 15. ročník Sletu bubeníků nese podtitul Ktož sú boží bubeníci. V rámci festivalu se letos představí Pavel Fajt, Pavel Koudelka, Miloš Vacík, Tomáš Reindl a nově i leader skupiny Tata Bojs Milan Cais. Společně s nimi vystoupí mužský sbor Affetto a izraelská zpěvačka Kamila Kama.

Festival vstupuje do 15. ročníků, zavítá do patnácti měst Čech a Moravy. Letošní koncept spojuje bubenické umění se sborovým zpěvem a hlasem izraelské zpěvačky. Slet bubeníků je zapojen do projektu Pomáhej pohybem, díky němuž se ve Smržovce uskuteční již tradičně také koncert a dílna pro handicapované děti a dospělé. Dílny jsou pro návštěvníky zdarma. „Geograficky je Slet rozkročen od pouští Blízkého východu až po Vltavu. V rámci dvouhodinového koncertu zazní inspirace gregoriánským chorálem, husitskými písněmi, můžeme se těšit na hřmotné bubenické polyrytmické groovy, hrané na bicí soupravy, tympány, elektroniku a basové bubny,” říká autor a producent projektu Romek Hanzlík.

Brněnské zastavení Sletu bubeníků proběhne v neděli 16. října 2016 od 19:00 v KD Musilka.

Umělecký vedoucí říjnového Sletu bubeníků Pavel Fajt upřesňuje: „Již dlouho mi v hlavě zní kombinace silných, hřmotných, polyrytmicky komponovaných a žánrově neurčitých bicích partů hraných převážně na evropské bicí nástroje, spolu se zpěvovými party z dob, kdy vznikalo evropské hudební povědomí, s gregoriánskými chorály s jejich duchovním rozměrem v kombinaci s bojovně působícími husitskými písněmi. Válečné hordy husitů a táboritů, a jejich touha a nadšení po změně tvořily dějiny. Bojové písně husitů před každou bitvou otřásaly sebevědomím nepřátel a pomáhaly jím vítězit. Tyto písně zazní ve velmi netradičních, bubnových aranžích na letošním Sletu."

Pavel Fajt/ foto archiv festivalu

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější