Smetanovské metamorfózy na festivalu Concentus Moraviae

Smetanovské metamorfózy na festivalu Concentus Moraviae

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae dnes zahájí svůj 29. ročník: v jihomoravském Kyjově zahraje pod taktovkou rezidenčního umělce Olliho Mustonena orchestr Prague Philharmonia hudbu jubilanta Bedřicha Smetany i světovou premiéru Mustonenova flétnového koncertu, který vznikl přímo na objednávku festivalu.

Concentus Moravaie již téměř třicet let patří k tuzemským nejvýznamnějším festivalům klasické hudby. Posluchači díky němu spojují výjimečné hudební zážitky s návštěvou inspirativních míst jižní Moravy, Vysočiny a Dolního Rakouska. Přes tři desítky koncertů se letos v termínu od 31. května až 10. července 2024 odehrají v architektonicky atraktivních prostorech dvou desítek měst: mezi dějišti nechybějí zámky, chrámy ani synagogy, nádvoří paláců či radnic, hraje se také v městských divadlech, ale třeba i mezi obrazy Slovanské epopeje, na středověkém hradě Pernštejn nebo v barokní bazilice na Velehradě.

Letošek hudbou i interprety naplnil Aleš Březina, muzikolog, skladatel, ředitel Institutu Bohuslava Martinů a aktuálně i kreativní ředitel projektu Smetana200: „Pro Concentus Moraviae mám tu radost a čest pracovat už pošesté. Protože právě prožíváme Rok české hudby a hlavně rok 200. výročí narození Bedřicha Smetany, tvoří ústřední linii letošní dramaturgie hudba desítek významných českých skladatelů posledních dvou staletí v čele s hudbou Smetanovou. Jeho komorní tvorbu uslyšíte kompletní, z bohatého klavírního díla pak reprezentativní výběr,“ upřesňuje Březina, který svou dramaturgii nazval Metamorfózy: Czech Smetana!

Proč Metamorfózy? Skladby totiž zazní také v podobě, ve které se s nimi seznamovali hudbymilovní zájemci před vynálezem reprodukované hudby: rozsáhlé orchestrální a operní partitury byly redukovány pro menší obsazení počínaje sólovým klavírem až po komorní ansámbly a hojně provozovány na domácích koncertech.

Zajímavý pohled na hudbu českých skladatelů „zvenku“ zprostředkuje rezidenční umělec festivalu, kterým je letos celosvětově respektovaný finský skladatel, klavírista a dirigent Olli Mustonen. Vystoupí na třech koncertech, na nichž zahraje Martinů, Smetanovu a Dvořákovu hudbu, tři jsou i jeho vlastní skladby, které na festivalu zazní. Na slavnostním zahajovacím koncertě v Kyjově dokonce proběhne světová premiéra jeho flétnového koncertu Sadunkertoja: „Sadunkertoja je finský vypravěč příběhů s mytickou atmosférou, je to někdo, kdo začne vyprávět příběh tak mocným a hypnotickým způsobem, že posluchače přenese do jiného světa – a právě taková je role flétny v mém novém koncertě. Nechybějí ani prvky blížící se velkým českým skladatelům (Smetanovi, Dvořákovi, Martinů a Janáčkovi), kteří se také tak silně inspirovali světem pohádek a fascinující lidovou kulturou své země,“ přibližuje nové dílo Mustonen, který festival zahájí společně s Prague Philharmonia a dánskou flétnistkou Janne Thomsen.

Oficiální patronkou festivalu je mezzosopranistka Magdalena Kožená, v současné době nejúspěšnější česká umělkyně v celosvětovém měřítku: Není tajemstvím, že mám srdečný vztah k Brnu a kraji okolo něho, v němž jsou rozeseta překrásná festivalová města. Concentus Moraviae má mezi muzikanty po celé Evropě pověst velmi inspirativní hudební události, na kterou je třeba se vracet,“ vyznává se Magdalena, která na festivalu pravidelně vystupuje. Nejinak tomu bude i letos, kdy společně s vynikajícím klavíristou Kirillem Gersteinem symbolicky uzavřou festival koncertem v brněnském Besedním domě.

Kyjovské zahájení 31. 5. a brněnský závěr 10. 7. rámuje přes tři desítky koncertních večerů, na kterých se představí špička českých interpretů s mimořádně silným klavírním akcentem (Jan Bartoš, Ivo Kahánek, Miroslav Sekera, Martin Kasík, Lukáš Klánský, Matouš Zukal a klavírní Duo Ardašev ad.). Výběr ze Smetanovy rané tvorby přednesou v rámci jednoho společného koncertu tři přední mladí pianisté Klára Gibišová, Nora Lubbadová a Alexandr Klement. Velmi atraktivní je také řada koncertů skvělých sólových instrumentalistů (Josef Špaček, Jan Mráček, Petr Nouzovský, Anna Paulová ad.), těšit se lze na Eben trio, Pavel Haas Quartet, Zemlinského, Bennewitzovo či Sukovo kvarteto, dechový Kalabis Quintet, a kromě mezzosopránu Magdaleny Kožené milovníky operních hlasů potěší Simona Šaturová a Jan Martiník. Přesahem do jiných hudebních žánrů budou netrpělivě očekávané koncerty Ivy Bittové a Dua Jedlinský–Fischer, multižánrový Epoque Quartet či večery s uskupením ČaroTaJ. Osobitý akordeonista Aliaksandr Yasinski vystoupí s autorským programem na pohádkovém hradě Pernštejn. Specialitou 29. ročníku a další festivalovou metamorfózou bude trojice předních českých dirigentů v rolích instrumentalistů: Tomáš Netopil se představí jako houslista, Jiří Rožeň jako klavírista a Petr Popelka jako kontrabasista.

Součástí festivalu je také akce s názvem Hudba na kole, která v letošním roce proběhne již podeváté. V sobotu 8. června budou v krajině Pálavy a Lednicko-valtického areálu rozesety „hudební zastávky“, na nichž bude zdarma znít lidová hudba, jazz, klasická hudba všech historických období, ale třeba také bluegrass nebo klezmer. Trasu si návštěvníci zvolí sami podle hudebního vkusu nebo podle počtu kilometrů, na který si troufají v sedle svých bicyklů.

Olli Mustonen/ foto Heikki Tuuli

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější