Smyčcové kvarteto Diversa Quartet chystá koncert Tempus est iocundum

Smyčcové kvarteto Diversa Quartet chystá koncert Tempus est iocundum

Letošní koncert smyčcového kvarteta Diversa Quartet je vůbec poprvé v nedlouhé existenci tohoto souboru sestaven výhradně z tuzemských děl. Světovou premiéru z pera brněnského autora Radima Bednaříka obklopují neprovozované kvartety o generace starších skladatelů Jana Kapra a Osvalda Chlubny.

Při návratu do prostor vily Löw-Beer, ve které koncert proběhne, je programním pojítkem oslava jara a veselých časů. Zatímco skladby vzniklé v minulém století vznikaly ve veskrze šťastných životních chvílích obou skladatelů, dnešní premiéra je určitým přemostěním mezi nimi. Koncertem se snažíme šířit dobrou náladu a působit radost – proto je jeho název inspirován středověkou milostnou písní obsaženou ve slavném rukopise Carmina Burana. Vystoupí Quarteto ve složení Barbara Tolarová 1. housle, Jan Bělohlávek 2. housle, David Křivský viola a Iva Wiesnerová violoncello. Koncert je ohlášený na 7. dubna 2025 od 19:00 ve vile Löw-Beer.

PROGRAM:

Jan Kapr: Smyčcový kvartet č. 3 (1955)

Radim Bednařík: Smyčcový kvartet č. 4, op. 26 (2025) PREMIÉRA

Osvald Chlubna: Smyčcový kvartet č. 2 do C, op. 26 (1928/1957)

Diversa Quartet/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Diversa Quartet: Tempus est iocundum

7.4.2025, 19:00 / Vila Löw-Beer

Letošní koncert smyčcového kvarteta Diversa Quartet je vůbec poprvé v nedlouhé existenci tohoto souboru sestaven výhradně z tuzemských děl. Světovou premiéru z pera brněnského autora Radima Bednaříka obklopují neprovozované kvartety o generace starších skladatelů Jana Kapra a Osvalda Chlubny. Při návratu do úžasných prostor vily Löw-Beer je programním pojítkem oslava jara a veselých časů. Zatímco skladby vzniklé v minulém století vznikaly ve veskrze šťastných životních chvílích obou skladatelů, dnešní premiéra je určitým přemostěním mezi nimi. Koncertem se snažíme šířit dobrou náladu a působit radost – proto je jeho název inspirován středověkou milostnou písní obsaženou ve slavném rukopise Carmina Burana.

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

Nejčtenější