Sólistka NdB Marie Steinerová by dnes oslavila sto let

Sólistka NdB Marie Steinerová by dnes oslavila sto let

Sólistka Národního divadla Brno a stěžejní představitelka titulních rolí v operách Leoše Janáčka Marie Steinerová by dnes, tedy 10. ledna 2023, oslavila sto let. Národní divadlo Brno pěvkyni věnuje představení Pucciniho Toscy 10. února 2023 v Janáčkově divadle. V prvním pořadí foyer Janáčkova divadla bude od dnešního dne také vystaven portrét umělkyně.

Marie Steinerová, rozená Štrosová, pocházela z umělecky založené rodiny. Jejím otcem byl herec a hudebník Miroslav Štros, matka Marie Minářová-Štrosová byla operní pěvkyně, mj. sólistka opery NdB v letech 1929–1931. Marie Steinerová vystudovala Státní konzervatoř u profesorů Hilberta Vávry a Běly Chalabalové-Rozumové a ještě jako studentka debutovala na scéně ostravského divadla titulní rolí Dvořákovy Rusalky (1943). Během studií získávala zkušenosti v Divadle Vlasty Buriana, v operním souboru Divadla 5. května a v opeře ostravského divadla, kde byla angažována v letech 1946–1948. Pohostinsky pravidelně vystupovala v řadě českých divadel včetně pražského Národního, její domovskou scénou však od roku 1948 až do odchodu do penze v roce 1981 bylo Národní divadlo Brno.

Ve svém repertoáru měla těžké dramatické role, k nejúspěšnějším patřily Milada ze Smetanova Dalibora, Mařenka v Prodané nevěstě, Libuše, Cizí kněžna v Rusalce, titulní Aida ve Verdiho opeře, Tosca v Pucciniho opeře, Ortruda ve Wagnerově Lohengrinovi či Marina v Musorgského Borisi Godunovovi. Samostatnou kapitolou jsou pak postavy v operách Leoše Janáčka, jež byly doménou pěvkyně: Emilia Marty ve Věci Makropulos, Mílina matka v Osudu, Kabanicha v Kátě Kabanové, Jenůfa a především její milovaná Kostelnička v Její pastorkyni. Janáčkovský repertoár často volila také ke svým koncertním vystoupením.

Vedle vlastní umělecké činnosti se věnovala práci pedagogické, vyučovala zpěv na brněnské konzervatoři a Janáčkově akademii múzických umění. Marie Steinerová je držitelkou řady ocenění. V roce 1954 získala první místo v pěvecké soutěži o Cenu Emy Destinové, obdržela také Cenu Senior Prix, cenu DIVA a Cenu Thálie za celoživotní mistrovství v oboru opera. Až do pozdního věku se aktivně zajímala o kulturní, politické, ale i sportovní dění, účastnila se setkání s diváky v rámci pořadů Klubu přátel opery a baletu a působila jako hlasová poradkyně.

Marie Steinerová/ foto archiv NdB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější