Balet Národního divadla Brno uvede kompilaci toho nejlepšího z tvorby choreografa Pavla Šmoka. Stabat Mater je připomínkou jeho celoživotního díla. Z původně plánovaného uvedení v Janáčkově divadle se Stabat Mater přesunulo do divadla Mahenova.
Pavel Šmok – česká choreografická legenda, zemřel před pěti lety. Jeho choreografie byly založeny na silném interpretačním výrazu a stavěné do menších scénických prostor. V tomto ohledu změny hracích plánů vynucené pandemií inscenaci paradoxně prospěly. Z původně plánovaného uvedení v Janáčkově divadle se Stabat Mater přesunulo do divadla Mahenova a menší scéna, blízkost diváků i genius loci divadla dávají baletům Pavla Šmoka možnost zazářit naplno. Premiéra je ohlášena na pátek 3. září od 19:00 v Mahenově divadle.
Výběr titulů složeného večera zahrnuje to nejlepší z tvorby Pavla Šmoka pro Pražský komorní balet – Zjasněnou noc, Trio g moll a Stabat Mater. Balet NdB téměř po čtvrt století zařazuje hned celý večer choreografií jako poctu této výjimečné osobnosti. Nastudování se ujaly emeritní sólistky Pražského komorního baletu Marika Blahoutová, která střeží Šmokův odkaz ve Stabat Mater, a Kateřina Dedková-Franková, dlouholetá múza Pavla Šmoka, která stála u zrodu souboru PKB. Ta tanečníkům předává choreografie Zjasněná noc a Trio g moll. Večer vznikl ve spolupráci s Pražským komorním baletem.
Zjasněná noc
Choreografie: Pavel Šmok
Hudba: Arnold Schonberg
Scéna a kostýmy: Jan Dušek
Světelný design: Pavel Šmok
Nastudování: Kateřina Dedkova-Frankova
Zjasněná noc Arnolda Schönberga je programní skladba na motivy básně Richarda Dehmela. Šmok prohloubil expresivní partituru psychologickým mikrodramatem, který dává básnické předloze nový rozměr. Zasazuje příběh těhotné ženy a jejího nového partnera do období 2. světové války a těsně po ní, kdy židovská dívka vracející se z koncentračního tábora nachází novou lásku, která se však musí smířit s dívčinou minulostí.
Trio g moll
Choreografie: Pavel Šmok
Hudba: Bedřich Smetana
Kostýmy: Josef Jelinek
Světelný design: Pavel Šmok
Nastudování: Kateřina Dedková-Franková
Ve tvorbě Pavla Šmoka bývá často zmiňováno jeho „češství,“ a proto jsou dva další balety vytvořené na českou hudbu. Druhá část večera, Trio g moll, je dílem Bedřicha Smetany, ve kterém se skladatel vyrovnává se smrtí dcery Bedřišky. Pavel Šmok v něm nejen se svou pověstnou muzikálností mistrně sleduje hudební tvar Tria, ale naléhavě vyjadřuje i myšlenkový a citový obsah skladby.
Stabat Mater
Choreografie: Pavel Šmok
Hudba: Antonin Dvořak
Kostýmy: Josef Jelinek
Světelný design: Pavel Šmok
Nastudování: Marika Blahoutová
Vrchol večera Stabat Mater, na hudbu 1. části stejnojmenného slavného oratoria Antonína Dvořáka, je zároveň jedním z vrcholů bohaté choreografické tvorby Pavla Šmoka. Antonín Dvořák napsal Stabat Mater pod dojmem úmrtí svých dvou dětí. Kompozice sice dodržuje formální znaky církevní skladby včetně latinského textu, ale je nepokrytě česká a také vlastně velmi světská. Zármutek nad ztrátou dětí je pro všechny časy stejný.
Zatím nebyl přidán žádný komentář..