Století mezi Satanem a Démonem v Divadle na Orlí

19. březen 2015, 9:24

Století mezi Satanem a Démonem v Divadle na Orlí

Opery Slzy nože a Zhasnutí od sebe dělí takřka slo let. Bohuslav Martinů se kvůli provokativnímu textu premiéry svého díla ani nedočkal, Jiří Najvar bude naopak premiéru svého Zhasnutí dirigovat. 

Premiéru inscenace dadaistické opery Slzy nože a soudobé opery Zhasnutí uvede Divadlo na Orlí v jednom večeru, obě opery se studenty JAMU inscenuje režisérka Zuzana Fischerová. Obě díla tématicky spojuje postava Satana (Slzy nože) a Démona (Zhasnutí), doprovázející oba příběhy. Slzy nože budou provedeny pod vedením dirigenta Marka Klimeše, Zhasnutí řídí autor. Premiéra se uskuteční v sobotu 21. března od 19.00 hod.

Slzy nože (1928) jsou typickou francouzskou dadaistickou operou, vysmívající se romantické citové estetice a psychologizování. Střídá se zde zpěv s mluveným slovem, zaznívá akordeon a žánrová pestrost hudby je vždy podmíněná jevištní situací. Hlavní postava – Eleonora – se zamiluje do oběšence a trápí ji, že je zcela netečný vůči jejím citům. Teprve její sebevražda přesvědčí mrtvého milence o síle jejího citu a přivede jej zpět k životu.

Původně plánovaná premiéra na festivalu soudobé hudby v Baden-Badenu v roce 1928 ztroskotala na námitkách k textu, který šokoval i avantgardní porotu (Burkard, Haas a Hindemith). Slzy nože byly poprvé uvedeny až v roce 1969 v Brně, tedy sedm let po autorově smrti.

Zhasnutí (2014) volně čerpá z Lermontovovy poémy Démon. Zabývá se aktuální problematikou slábnoucí mezilidské komunikace. A tvorbou vlastních pseudoosobností, které si nevědomky vytváříme ve virtuálním světě. Mrazivé překvapení nastává v momentě probuzení, když se na svůj odraz podíváme zvenku, uvědoměle a pravdivě.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Slzy nože / Zhasnutí (B. Martinů / J. Najvar)

21.3.2015, 19:00 / Divadlo Na Orlí



Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Nejčtenější