Studie zkoumající působení hudby na mozek a mysl hudebníků i posluchačů hledá dobrovolníky

2. květen 2016, 4:00

Studie zkoumající působení hudby na mozek a mysl hudebníků i posluchačů hledá dobrovolníky

Brněnský technologický institut CEITEC hledá aktivní profesionální hudebníky ve věku 18–30 let, kteří by se do studie chtěli zapojit. Za odměnu je čekají snímky jejich mozku. Veřejná prezentace výzkumu proběhne již tento týden v Univerzitním kině Scala.

Výzkum mapuje vliv dlouhodobého hudebního vzdělávání na proces vnímání hudby. Hledá rozdíly v aktivaci mozkových oblastí u profesionálních umělců a pasivních posluchačů hudby. Zaměřuje na hudební interprety – instrumentalisty z oblasti vážné hudby. Mezi profesionální umělce vhodné pro tento výzkum patří studenti a absolventi konzervatoře nebo hudební akademie ve věku 18–30 let. Do studie nejsou zařazeni dirigenti, zpěváci, skladatelé ani studenti nebo absolventi hudebně-dramatických oddělení. 

Podmínkou pro dobrovolnictví je vztah k vážné hudbě, která je hlavním tématem studie. Každý z účastníků si vybere vlastní úryvek skladby, která v něm vyvolává zřetelné emoce, chvění nebo mrazení. Účastníci podstupují měření v magnetické rezonanci, při které vybranou hudbu poslouchají. Toto měření je zcela neinvazivní a člověka neozařuje. Jako poděkování dostane každý účastník snímky svého mozku na CD. Zájemci se mohou přihlásit u RNDr. BcA. Terezy Pařilové, DiS., MBA na její email parilova@med.muni.cz

Veřejná prezentace celé studie proběhne ve čtvrtek 5. května 2016 od 13:30 v sále Univerzitního kina Scala.

Posláním CEITECu je vybudování významného evropského střediska vědy a vzdělanosti se špičkovým zázemím a podmínkami pro nejlepší vědecké pracovníky v Brně. CEITEC byl schválen Evropskou komisí 6. června 2011 a vznikl ze společného projektu šesti nejvýznamnějších brněnských univerzit a výzkumných institucí za podpory Jihomoravského kraje a města Brna. Jeho nositeli jsou Masarykova univerzita, Vysoké učení technické v Brně, Mendelova univerzita v Brně, Veterinární a farmaceutická univerzita Brno, Výzkumný ústav veterinárního lékařství a Ústav fyziky materiálů Akademie věd ČR.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..



Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Nejčtenější