Sweeney Todd poprvé česky v Divadle na Orlí

9. prosinec 2014, 5:54

Sweeney Todd poprvé česky v Divadle na Orlí

Vůbec poprvé zazpívá česky Sweeney Todd: Ďábelský holič z Fleet Street ve stejnojmenném muzikálu. Stane se tak při premiéře díla skladatele a textaře Stephena Sondheima a libretisty Hugha Wheelera v brněnském Divadle na Orlí. Muzikálovou novinku uvede Hudebně-dramatická laboratoř JAMU.

Muzikál Sweeney Todd: Ďábelský holič z Fleet Street nastudovali studenti 4. ročníku Ateliéru muzikálového herectví doc. Mgr. Sylvy Talpové a hosté jako kupříkladu umělecká šéfka Městského divadla Zlín Hana Mikolášková, která se ujala režie. „Sondheim ve světě muzikálu je pro mě něco jako Janáček v opeře. Jeho hudba místy doslova režíruje, ale zároveň nechává značný prostor pro osobitou režijní i hereckou interpretaci. Jakkoli může na někoho působit experimentálně, složitě, já ji vnímám jako výsostně dramatickou a divadelní,“ uvedla režisérka. Známý amerického skladatel Stephen Sondheim se naráz proslavil jako textař legendární Bernsteinovy West Side Story. Muzikál Sweeney Todd: Ďábelský holič z Fleet Street byl poprvé uveden na Broadwayi v roce 1979. Čeští diváci se s tímto hororovým dílem mohli setkat poprvé prostřednictvím stejnojmenného filmu Tima Burtona z roku 2007.

Filmem se ale brněnští inscenátoři neinspirovali. „Scéna vychází z industriálních prvků divadelního zázemí, což znamená, že hrajeme na téměř prázdném jevišti, s odkrytými lávkami, stěnami, klimatizací atd. Nejvýpravnější prvky na scéně jsou de facto světla a londýnská mlha,“ vysvětlila Mikolášková. Scénu a kostýmy navrhl student 4. ročníku činoherního herectví David Janošek, který jako host ztvární i jednu z rolí. Na kostýmech spolupracovala také Kateřina Veselá.

„Překlad muzikálu vznikl speciálně pro naši inscenaci a jeho autorem je Alžběta Šáchová. Sweeneyho Todda studenti herectví představí poprvé v českém jazyce. Stephen Sondheim doposud napsal šestnáct muzikálů a zhruba čtyři stovky písní,“ uvedl dramaturg Miroslav Ondra. Originální anglickou verzi s českými titulky režie nechtěla kvůli tomu, aby studenti měli možnost náročný příběh a nesnadné postavy vůbec interpretovat. „A český jazyk navrch přiblíží tuto anglosaskou legendu i vnímání tuzemského diváka, protože u nás prostě Sweeney Todd a masové koláčky paní Lovettové nejsou takovým hitem, jako v anglicky mluvících zemích. Tam je zná každé dítě podobně, jako my známe lotra Babinského nebo Čachtickou paní,“ vysvětlila režisérka.

O hudební nastudování se nyní postarala Dada KlementováDaniel Kyzlink, který bude také řídit živý orchestr. Na inscenaci se dále podílela choreografka Hana Achilles, která v inscenaci nebuduje choreografie ve smyslu tanečních čísel, ale celou inscenaci propojuje pohybovou stylizací. „Ta hercům umožňuje znázornit charaktery postav, které jsou jim vzdálené jak věkem, tak kontextem svých činů. Mohli jsme se snažit dovést ty postavy k nějakému realistickému jednání, ale vydali jsme se opačnou cestou, která nám umožňuje větší hravost a překvapivost,“ doplnila režisérka.

Příběh ďábelského holiče Sweeneyho Todda, který se vrací z vězení zpět do Londýna poté, co byl nespravedlivě odsouzen, a netouží po ničem jiném než po kruté pomstě, se stane druhou muzikálovou premiéru sezony 2014/2015 v Divadle na Orlí. Muzikál bude poprvé uveden v pátek 12. prosince v 19 hodin. První reprízy se uskuteční v pondělí 15., úterý 16. a ve středu 17. prosince. Vstupenky je možné rezervovat přes webové stránky divadla www.divadlonaorli.jamu.cz.

Zdroj Luboš Mareček, JAMU, foto

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Sweeney Todd: Ďábelský holič z Fleet Street

12.12.2014, 19:00 / Divadlo Na Orlí

MUZIKÁLOVÝ VEČÍREK - Překladatelská dílna Dilia

13.12.2014, 16:00 / Divadlo Na Orlí

Sweeney Todd: Ďábelský holič z Fleet Street

15.12.2014, 19:00 / Divadlo Na Orlí

Sweeney Todd: Ďábelský holič z Fleet Street

16.12.2014, 19:00 / Divadlo Na Orlí

Muzikál z pera známého amerického skladatele Stephena Sondheima, který mimo jiné proslul jako textař legendární Bernsteinovy West Side Story, se dočkal svého první uvedení na Broadwayi v roce 1979. Vypráví příběh ďábelského holiče Sweeneyho Todda, který se vrací z vězení zpět do Londýna poté, co byl nespravedlivě odsouzen. Netouží po ničem jiném než po kruté pomstě. Zákazníci jeho holičského salónu se začnou záhadně ztrácet a masové koláčky Toddovy společnice paní Lovettové najednou chutnají masem, které doteď v Londýně nikdo nejedl... Čeští diváci se s tímto hororovým muzikálem mohli setkat poprvé prostřednictvím stejnojmenného fi lmu Tima Burtona z roku 2007. V režii Hany Mikoláškové se tak brněnské muzikálové publikum dočká tohoto skvostu hudebního divadla poprvé v českém jazyce!

Sweeney Todd: Ďábelský holič z Fleet Street

17.12.2014, 19:00 / Divadlo Na Orlí

Vávro, vidíš hvízdu? - vánoční koncert

18.12.2014, 19:00 / Divadlo Na Orlí

Vávro, vidíš hvízdu? - vánoční koncert

19.12.2014, 19:00 / Divadlo Na Orlí

Another Jan

20.12.2014, 20:00 / Divadlo Na Orlí

Dále si přečtěte

Příhody lišky Bystroušky nastudovala Komorní opera Hudební fakulty brněnské JAMU. Jednu z nejmelodičtějších oper Leoše Janáčka uvedou studenti v premiéře v Divadle na Orlí.  více


Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější