Tajné manželství v Divadle na Orlí

22. březen 2019, 1:00

Tajné manželství v Divadle na Orlí

Komorní operu Tajné manželství (Il Matrimonio segreto) od Doménica Cimarosy nastudovali studenti Hudební a Divadelní fakulty Janáčkovy akademie múzických umění v italském originále. Premiéra proběhne v Divadle na Orlí.

Na celkové realizaci operního projektu se podílí studenti několika oborů: zpěv, režie, scénografie, světelný design a hudební produkce. Téměř dvě desítky účinkujících v různých alternacích doplní komorní orchestr. „Nepůjde o klasickou, ale o aktualizovanou intepretaci i nastudování díla. A tak jsem vytvořil také adekvátní instrumentaci v podání kvinteta dřevěných nástrojů, cembala a harfy, která skutečně nebyla typická pro takové tituly v době vzniku opery,“ uvedl italský dirigent Damiano Binetti, pod jehož taktovkou opera zazní. Notový materiál upravil Binetti pro komorní obsazení orchestru. V inscenaci se tak vedle cembala a harfy objeví třeba barokní tympány.

Tajné manželství uvede ve dvou premiérách Divadlo na Orlí a to 24. a 26. března vždy v 19:00.

Komická opera Doménica Cimarosy o dvou jednáních měla premiéru 7. února 1792 ve Vídni. Brněnské nastudování režisérky Kateřiny Reichové je přeneseno do současnosti. Dvouaktová operní buffa na libreto Giovanniho Bertatina zazní v originálním italském jazyce, dvou a půl hodinové představení bude doprovázeno projekcí českých titulků. Režijní koncept Kateřiny Reichové (studentka 2. ročníku bakalářského stupně oboru operní režie) se zakládá na odhalování tajemství jednotlivých postav. Na jevišti se představí také postavy ze současné Itálie. Minimalistickou scénu (Tereza Jančová) doplní progresivní projekce, která nastiňuje prostředí děje. Za světelným designem stojí Zuzana Bottová.

Foto archiv Komorní opera JAMU

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Il Matrimonio Segreto (Tajné Manželství)

24.3.2019, 19:00 / Divadlo Na Orlí

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Nejčtenější