Timm Thaler v brněnské režii

19. listopad 2013, 7:17

Timm Thaler v brněnské režii

Nový muzikál Timm Thaler německých autorů Xaviera Naidoo, Markuse HeitzeMichaela Herbergera režíroval ve Staatstheater Darmstadt ředitel Městského divadla Brno Stanislav Moša. Do německého divadla se vrací po úspěšném muzikálu Papežka, který režíroval ve Fuldě v roce 2011. Papežku viděli o rok později i brněnští diváci a budou mít možnost se v příští sezóně setkat i s Timmem Thalerem. V Brně bude uveden v příští sezóně na Hudební scéně Městského divadla pod českým názvem Prodaný smích.

Muzikál vznikl na motivy stejnojmenné knihy Jamese Krüsse, německého autora dětské literatury, který v roce 1968 získal za svoji práci Cenu Hanse Christiana Andersena. Pohádkový příběh vypráví o chlapci, který je známý díky svému nádherně zvonivému smíchu. Aby získal bohatství, upíše se ďáblovi a výměnou za možnost vyhrát každou sázku na světě mu prodá svůj smích. Timm rychle bohatne, ale velmi brzy pochopí, že jeho smích byl nad veškeré zlato. Vydá se proto do světa hledat ďábelského cizince, aby od něj získal svůj smích zpátky a zažije tak mnohá dobrodružství. Osudy chudého chlapce se zvonivým smíchem baví čtenáře po celém světě a v roce 1979 získaly na popularitě také díky německému televiznímu zpracování v třináctidílném seriálu. V roce 2002 se k příběhům vrátila německá televize znovu, tentokrát v animované podobě.

Pro oblíbenost u německých dětí i pro krásný a silný námět, který oslovuje všechny generace, se rozhodli autoři muzikálu převést příběh Jamese Krüsse do hudební divadelní podoby. Hudbu složili Michael Herberg a Xavier Naidoo, který je podepsán spolu s Markusem Heitzem také pod libretem inscenace. S nabídkou režie oslovili Stanislava Mošu, který si do Darmstadtu přivezl choreografku Anetu Majerovou a hudebníka Igora Vavrdu, jenž se postaral o instrumentaci. Autorem scény a kostýmů je Mošův dlouholetý spolupracovník, německý výtvarník Christoph Weyers, v jehož scénách se v Městském divadle Brno hrají například muzikály Jekyll a Hyde, Papežka či Les Misérables (Bídníci).

V sobotu 16. listopadu se Timm Thaler za účasti svých autorů poprvé představil napjatým divákům na jevišti Großen Haus s kapacitou jednoho tisíce míst. Obecenstvo uchvátila nápaditá dynamická scéna, umožňující rychlé změny prostředí, hravé kostýmy, sborová taneční čísla a především žánrově různorodá hudba a napínavý a dojemný příběh. Do dubna 2014 má Staatstheater Darmstadt naplánováno celkem 21 repríz.

Foto archiv MDB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Hana Holišová získala jedinou cenu Thálie z brněnských nominací za rok 2012. Mluvili jsme nejen o oceněné roli dospělé Jany v muzikálu Papežka, ale o práci v Městském divadle Brno vůbec. A také o filmu, o Kometě, ohňostrojích a houbách.  více

V Brne sa neplánovane, ale predsa odohrala svetová premiéra. Muzikál Flashdance nie je iba jednoduchou napodobeninou filmu, ale vytvára si svoj vlastný svet postavený na oporných dejových pilieroch.   více


Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Nejčtenější