Timm Thaler v brněnské režii

19. listopad 2013, 7:17

Timm Thaler v brněnské režii

Nový muzikál Timm Thaler německých autorů Xaviera Naidoo, Markuse HeitzeMichaela Herbergera režíroval ve Staatstheater Darmstadt ředitel Městského divadla Brno Stanislav Moša. Do německého divadla se vrací po úspěšném muzikálu Papežka, který režíroval ve Fuldě v roce 2011. Papežku viděli o rok později i brněnští diváci a budou mít možnost se v příští sezóně setkat i s Timmem Thalerem. V Brně bude uveden v příští sezóně na Hudební scéně Městského divadla pod českým názvem Prodaný smích.

Muzikál vznikl na motivy stejnojmenné knihy Jamese Krüsse, německého autora dětské literatury, který v roce 1968 získal za svoji práci Cenu Hanse Christiana Andersena. Pohádkový příběh vypráví o chlapci, který je známý díky svému nádherně zvonivému smíchu. Aby získal bohatství, upíše se ďáblovi a výměnou za možnost vyhrát každou sázku na světě mu prodá svůj smích. Timm rychle bohatne, ale velmi brzy pochopí, že jeho smích byl nad veškeré zlato. Vydá se proto do světa hledat ďábelského cizince, aby od něj získal svůj smích zpátky a zažije tak mnohá dobrodružství. Osudy chudého chlapce se zvonivým smíchem baví čtenáře po celém světě a v roce 1979 získaly na popularitě také díky německému televiznímu zpracování v třináctidílném seriálu. V roce 2002 se k příběhům vrátila německá televize znovu, tentokrát v animované podobě.

Pro oblíbenost u německých dětí i pro krásný a silný námět, který oslovuje všechny generace, se rozhodli autoři muzikálu převést příběh Jamese Krüsse do hudební divadelní podoby. Hudbu složili Michael Herberg a Xavier Naidoo, který je podepsán spolu s Markusem Heitzem také pod libretem inscenace. S nabídkou režie oslovili Stanislava Mošu, který si do Darmstadtu přivezl choreografku Anetu Majerovou a hudebníka Igora Vavrdu, jenž se postaral o instrumentaci. Autorem scény a kostýmů je Mošův dlouholetý spolupracovník, německý výtvarník Christoph Weyers, v jehož scénách se v Městském divadle Brno hrají například muzikály Jekyll a Hyde, Papežka či Les Misérables (Bídníci).

V sobotu 16. listopadu se Timm Thaler za účasti svých autorů poprvé představil napjatým divákům na jevišti Großen Haus s kapacitou jednoho tisíce míst. Obecenstvo uchvátila nápaditá dynamická scéna, umožňující rychlé změny prostředí, hravé kostýmy, sborová taneční čísla a především žánrově různorodá hudba a napínavý a dojemný příběh. Do dubna 2014 má Staatstheater Darmstadt naplánováno celkem 21 repríz.

Foto archiv MDB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Hana Holišová získala jedinou cenu Thálie z brněnských nominací za rok 2012. Mluvili jsme nejen o oceněné roli dospělé Jany v muzikálu Papežka, ale o práci v Městském divadle Brno vůbec. A také o filmu, o Kometě, ohňostrojích a houbách.  více

V Brne sa neplánovane, ale predsa odohrala svetová premiéra. Muzikál Flashdance nie je iba jednoduchou napodobeninou filmu, ale vytvára si svoj vlastný svet postavený na oporných dejových pilieroch.   více


Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Nejčtenější