Timm Thaler v brněnské režii

19. listopad 2013, 7:17

Timm Thaler v brněnské režii

Nový muzikál Timm Thaler německých autorů Xaviera Naidoo, Markuse HeitzeMichaela Herbergera režíroval ve Staatstheater Darmstadt ředitel Městského divadla Brno Stanislav Moša. Do německého divadla se vrací po úspěšném muzikálu Papežka, který režíroval ve Fuldě v roce 2011. Papežku viděli o rok později i brněnští diváci a budou mít možnost se v příští sezóně setkat i s Timmem Thalerem. V Brně bude uveden v příští sezóně na Hudební scéně Městského divadla pod českým názvem Prodaný smích.

Muzikál vznikl na motivy stejnojmenné knihy Jamese Krüsse, německého autora dětské literatury, který v roce 1968 získal za svoji práci Cenu Hanse Christiana Andersena. Pohádkový příběh vypráví o chlapci, který je známý díky svému nádherně zvonivému smíchu. Aby získal bohatství, upíše se ďáblovi a výměnou za možnost vyhrát každou sázku na světě mu prodá svůj smích. Timm rychle bohatne, ale velmi brzy pochopí, že jeho smích byl nad veškeré zlato. Vydá se proto do světa hledat ďábelského cizince, aby od něj získal svůj smích zpátky a zažije tak mnohá dobrodružství. Osudy chudého chlapce se zvonivým smíchem baví čtenáře po celém světě a v roce 1979 získaly na popularitě také díky německému televiznímu zpracování v třináctidílném seriálu. V roce 2002 se k příběhům vrátila německá televize znovu, tentokrát v animované podobě.

Pro oblíbenost u německých dětí i pro krásný a silný námět, který oslovuje všechny generace, se rozhodli autoři muzikálu převést příběh Jamese Krüsse do hudební divadelní podoby. Hudbu složili Michael Herberg a Xavier Naidoo, který je podepsán spolu s Markusem Heitzem také pod libretem inscenace. S nabídkou režie oslovili Stanislava Mošu, který si do Darmstadtu přivezl choreografku Anetu Majerovou a hudebníka Igora Vavrdu, jenž se postaral o instrumentaci. Autorem scény a kostýmů je Mošův dlouholetý spolupracovník, německý výtvarník Christoph Weyers, v jehož scénách se v Městském divadle Brno hrají například muzikály Jekyll a Hyde, Papežka či Les Misérables (Bídníci).

V sobotu 16. listopadu se Timm Thaler za účasti svých autorů poprvé představil napjatým divákům na jevišti Großen Haus s kapacitou jednoho tisíce míst. Obecenstvo uchvátila nápaditá dynamická scéna, umožňující rychlé změny prostředí, hravé kostýmy, sborová taneční čísla a především žánrově různorodá hudba a napínavý a dojemný příběh. Do dubna 2014 má Staatstheater Darmstadt naplánováno celkem 21 repríz.

Foto archiv MDB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Hana Holišová získala jedinou cenu Thálie z brněnských nominací za rok 2012. Mluvili jsme nejen o oceněné roli dospělé Jany v muzikálu Papežka, ale o práci v Městském divadle Brno vůbec. A také o filmu, o Kometě, ohňostrojích a houbách.  více

V Brne sa neplánovane, ale predsa odohrala svetová premiéra. Muzikál Flashdance nie je iba jednoduchou napodobeninou filmu, ale vytvára si svoj vlastný svet postavený na oporných dejových pilieroch.   více


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Nejčtenější