Tmavomodrý festival zve mladé lidi se zrakovým postižením ke společnému vzdělávání a sdílení

19. září 2024, 10:00

Tmavomodrý festival zve mladé lidi se zrakovým postižením ke společnému vzdělávání a sdílení

Již po třicáté čtvrté se v Brně uskuteční Tmavomodrý festival, který přivítá mladé lidi se zrakovým postižením, aby se vzájemně poznávali, vzdělávali a sdíleli své zkušenosti. Letošní ročník nabídne pro účastníky, pocházející z Prahy, Brna a Levoče (Slovensko), bohatý program na míru. Vyvrcholením festivalu je i letos koncert pro veřejnost, který se uskuteční v Červeném kostele.

„Cílem festivalu je sbližovat lidi, kteří řeší podobné životní situace, a prohlubovat jejich přátelství. Proto má festival dvě stejně důležité části. Za prvé vytváří zrakově handicapovaným bezpečný prostor pro vzdělávání i sdílení zkušeností. Za druhé nabízí možnost setkání aktérů s širokou veřejností,” zmínila Jana Janulíková, ředitelka TIC BRNO, hlavního organizátora festivalu.

Workshopy pro účastníky festivalu se pod vedením pedagogů a studentů Divadelní fakulty JAMU uskuteční od 19. září v Klubu Šelepka. Speciální interaktivní výstavu zaměřenou na potřeby nevidomých pro ně připravila Moravská galerie v Brně.

Závěrečný koncert pro veřejnost je vrcholem festivalu, uskuteční se v Červeném kostele v pátek 20. září od 16:00. Na koncertě vystoupí nejen zrakově handicapovaní účastníci, ale i mladí hudebníci a pedagogové z brněnských základních uměleckých škol (ZUŠ). Koncertem provede Pavel Borský a jako hosta přivítá ředitelku Nadačního fondu Magdaleny Kožené, který se letos nově zapojil do tohoto projektu.

Irena Pohl Houkalová, ředitelka Nadačního fondu Magdaleny Kožené a kreativní ředitelka celostátního festivalu ZUŠ Open, k zapojení nadačního fondu dodává: „Výchova k citlivosti vůči potřebám druhých, podpora potřebných a spolupráce s bližními, jejichž život provází zdravotní handicap či jiné těžkosti, prostřednictvím našeho umu nám pomáhá naplňovat náš základní úkol, který bychom jako společnost měli mladé generaci předat – vědomí, že nám naše hřivny byly svěřeny proto, abychom je dokázali proměnit ve prospěch sebe, ale i druhých, a že každý z nás má zde své nenahraditelné místo.“

Foto Vojtěch Šoula

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější