Tmavomodrý festival zve mladé lidi se zrakovým postižením ke společnému vzdělávání a sdílení

19. září 2024, 10:00

Tmavomodrý festival zve mladé lidi se zrakovým postižením ke společnému vzdělávání a sdílení

Již po třicáté čtvrté se v Brně uskuteční Tmavomodrý festival, který přivítá mladé lidi se zrakovým postižením, aby se vzájemně poznávali, vzdělávali a sdíleli své zkušenosti. Letošní ročník nabídne pro účastníky, pocházející z Prahy, Brna a Levoče (Slovensko), bohatý program na míru. Vyvrcholením festivalu je i letos koncert pro veřejnost, který se uskuteční v Červeném kostele.

„Cílem festivalu je sbližovat lidi, kteří řeší podobné životní situace, a prohlubovat jejich přátelství. Proto má festival dvě stejně důležité části. Za prvé vytváří zrakově handicapovaným bezpečný prostor pro vzdělávání i sdílení zkušeností. Za druhé nabízí možnost setkání aktérů s širokou veřejností,” zmínila Jana Janulíková, ředitelka TIC BRNO, hlavního organizátora festivalu.

Workshopy pro účastníky festivalu se pod vedením pedagogů a studentů Divadelní fakulty JAMU uskuteční od 19. září v Klubu Šelepka. Speciální interaktivní výstavu zaměřenou na potřeby nevidomých pro ně připravila Moravská galerie v Brně.

Závěrečný koncert pro veřejnost je vrcholem festivalu, uskuteční se v Červeném kostele v pátek 20. září od 16:00. Na koncertě vystoupí nejen zrakově handicapovaní účastníci, ale i mladí hudebníci a pedagogové z brněnských základních uměleckých škol (ZUŠ). Koncertem provede Pavel Borský a jako hosta přivítá ředitelku Nadačního fondu Magdaleny Kožené, který se letos nově zapojil do tohoto projektu.

Irena Pohl Houkalová, ředitelka Nadačního fondu Magdaleny Kožené a kreativní ředitelka celostátního festivalu ZUŠ Open, k zapojení nadačního fondu dodává: „Výchova k citlivosti vůči potřebám druhých, podpora potřebných a spolupráce s bližními, jejichž život provází zdravotní handicap či jiné těžkosti, prostřednictvím našeho umu nám pomáhá naplňovat náš základní úkol, který bychom jako společnost měli mladé generaci předat – vědomí, že nám naše hřivny byly svěřeny proto, abychom je dokázali proměnit ve prospěch sebe, ale i druhých, a že každý z nás má zde své nenahraditelné místo.“

Foto Vojtěch Šoula

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Ve druhém dnu festivalu Expozice nové hudby přenesli pořadatelé návštěvníky do vod komorních. V podání houslistky Terezy Horákové v Besedním domě zazněly dvě výjimečné skladby pro sólové housle. Při druhé z nich se k houslistce připojila Sarah Jedličková, která živě pracovala s osmi předem nahranými zvukovými stopami.  více

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Nejčtenější