Tomáš Hanus bude uměleckým šéfem Velšské národní opery

Tomáš Hanus bude uměleckým šéfem Velšské národní opery

Dirigování absolvoval na brněnské JAMU u Jiřího Bělohlávka, u kterého později působil jako asistent. V minulosti byl šéfem opery Národního divadla Brno. Od podzimu příštího roku se ujme vedení Velšské národní opery.

Úspěšný český dirigent začínal jako asistent Jiřího Bělohlávka při nastudování Janáčkovy Káti Kabanové ve Finské národní opeře (2003) a Smetanovy Čertovy stěny v Národním divadle v Praze (2001). Poté dva roky zastával post uměleckého šéfa Národního divadla Brno. Mezinárodní úspěch si vysloužil nastudováním Janáčkovy Věci Makropulos v Opéra National de Paris nebo Její pastorkyní v Bavorské státní opeře. Důležité je také zmínit spolupráci s přestižními tělesy jako je BBC Symphony Orchestra, Musikkollegium Winterthur, Gävle Symfoniorkester nebo Velšskou národní operou, do které následující sezónu nastoupí coby umělecký vedoucí.

Tomáš Hanus nám ke svému nastávajícímu působení řekl následující:

Jaká bude dramaturgická koncepce sezóny 2016/2017? Budete pokračovat v uvádění českých oper, jako jste to dělal doposud po celé Evropě?

Repertoár bude vystaven internacionálně, primárně nepůjde o propagaci české hudby. Ale vzhledem k tomu, že intendatntem Velšské národní opery je David Poutney, který je českým skladatelům velmi nakloněn a sám je mnohokrát uvedl, je zařazení těchto děl do repertoáru velmi pravděpodobné. Určitě bych chtěl nastudovat Janáčkovu Káťu Kabanovou.

V posledních letech jste pracoval s významnými orchestry jako BBC Symphony Orchestra nebo Musikkollegium Winterthur po celé Evropě, vrtátíte se také někdy do svého rodného Brna?

Velice rád bych vystoupil i v Brně, ale žádná nabídka zatím není v dohlednu.

Foto archiv umělce

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..



Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Nejčtenější