Tosca: umění, láska a sebeobětování

7. květen 2015, 9:37

Tosca: umění, láska a sebeobětování

Národní divadlo Brno připravuje inscenaci opery Tosca v mezinárodním obsazení.

Operu Giacoma Pucciniho uvádí Janáčkova opera v režii Jiřího Heřmana a v hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Hlavními představiteli jsou hostující tuniská zpevačka Maida Hundeling j.h. jako Floria Tosca, belgický tenorista Mickael Spadaccini coby Cavaradossi a sólista Janáčkovy opery Jiří Sulženko v roli barona Scarpia. Poslední operní premiéra této sezony proběhne 15. května od 19:00 v Janáčkově divadle.

Opera o třech dějstvích vznikla na základě předlohy La Tosca francouzského dramatika Victoriena Sardoua. Hlavní ženská role byla tehdy psána pro Sarah Bernhardtovou, která svým výkonem inspirovala italského skladatele Giacoma Pucciniho k vytvoření opery Tosca. Spletitý příběh zpěvačky Toscy, jejího milence malíře Cavaradossiho a policejního šéfa barona Scarpiu má v závěru rozměry antické tragédie.

První uvedení opery proběhlo v roce 1900 v  římském Teatro Costanzi, kde bylo zpočátku vnímáno jako kontroverzní dílo, nakonec si ho diváci zamilovali.  Od přijetí publika je Tosca je známá především svými áriemi jako „E lucevan le stelle“ - Cavarodossi a árií Toscy „Vissi d’arte, vissi d’amore“. Za nejlepší interpretku této náročné role je dodnes považována řecká sopranistka Maria Callas.

Foto archiv NDB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Tosca

15.5.2015, 19:00 / Janáčkovo divadlo

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější