Trio Aperto vystoupí ve vile Löw-Beer

30. listopad 2020, 2:00

Trio Aperto vystoupí ve vile Löw-Beer

Ensemble Opera Diversa se s ohledem na současnou situaci přesouvá do online prostoru, kde uvede stream komorního koncertu z vily Löw-Beer. Vystoupí dechové uskupení Trio Aperto, ve složení hoboj, klarinet a fagot. V jejich podání zazní díla výhradně brněnských autorů – Miloše Štědroně, Dalibora Spilky, Evžena Zámečníka a dalších.

Večer ve vile bude patřit komorní hudbě v produkci Ensemblu Opera Diversa. Hostující Trio Aperto bylo založeno na půdě Moravského divadla Olomouc v roce 2014. Soubor ve složení Barbora Šteflová – hoboj, Jan Charfreitag – klarinet, Pavel Horák – fagot se zaměřuje na českou soudobou tvorbu, a to zejména na skladby třetí čtvrtiny 20. století. Jejich koncert bude ke zhlédnutí na Youtube kanálu agentury BIATEK, odkaz na stream bude včas zveřejněn na operadiversa.cz a na facebook.com/operadiversa. Koncert proběhne 7. prosince 2020 v 19:00 ve vile Löw-Beer.

Skladba Affetti Banalissimmi Miloše Štědroně se skládá z pěti částí a vznikla jako zbrusu nové dílo namísto původního, téměř ztraceného díla pro totožné obsazení, na míru Triu Aperto. Dalibor Spilka zkomponoval svoji jednovětou skladbu Rozmarné léto v roce 1984 pro Filharmonické dechové trio, snad ovlivněn „rozmary“ stejnojmenného literárního díla Vladislava Vančury. Pro stejné seskupení vznikly v roce 2007 také svým stylem humorné Tři grotesky Evžena Zámečníka. V premiéře pak na koncertě zazní také třívěté dílo Mikrosvěty IX Radima Bednaříka, psané v létě tohoto roku na míru tělesu. Závěr pak patří Vojtěchu Dlaskovi a jeho Krapp-Triu, exkurzi do světa lidských povah, sebeklamů i literárních zápletek.

Program:

MILOŠ ŠTĚDROŇ (1942): Affetti Banalissimmi (2018) I. 5 Affetti Banalissimi – II. Solis praevia – III. Soli – IV. Menuet – V. Fresco

DALIBOR SPILKA (1931–1997): Rozmarné léto (1984)

EVŽEN ZÁMEČNÍK (1939–2018): Tři grotesky (2006) I. Allegretto scherzando – II. Allegretto – III. Allegro

RADIM BEDNAŘÍK (1979): Mikrosvěty IX (2020) PREMIÉRA I. Maestoso – II. Con moto – III. Maestoso agitato e con moto

VOJTĚCH DLASK (1979): Krapp-Trio (2015) I. Ty mě nechceš milovat? Ale to nejde! Mě nemilovat, to nejde! – II. Jistě jste již určili diagnózu, pánové. Pomožte jí, dělejte, co umíte! – III. Ten čaj nám dnes přines ty, Julie! – III ½. Nejspíš si ještě máte co říct... mezi čtyřma očima – co jste nechtěli říkat přede mnou. Opustím vás. – IV. A najednou pukla obruč kolem jeho srdce...

Foto archiv tria

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější