Týden staré hudby na JAMU

10. leden 2014, 19:43

Týden staré hudby na JAMU

Hudba minulých století od baroka po raný romantismus, ale i světové premiéry soudobých skladeb zazní v projektu Týden staré hudby, který připravila Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění v Brně. Akce se uskuteční od 11. do 16. ledna a má na programu semináře, mistrovské kurzy a koncerty, na které je volný vstup. Koncerty se uskuteční v sálech pořádající fakulty, závěrečný večer v Divadle na Orlí. Celý týden se koná pod záštitou evropského projektu EUR-TEXT: zpět do budoucnosti!, jehož cílem je vytvoření dialogu mezi současným uměním a evropským kulturním dědictvím.  Jde také o podporu mladé generace umělců nejen v oblasti hudby, ale také výtvarného umění či módního návrhářství. Celý projekt je současně prezentací nově připravovaného oboru Interpretace staré hudby, který má být na JAMU otevřen v novém akademickém roce.

Dopolední bloky Týdne staré hudby nabídnou semináře a mistrovské kurzy violoncella, klarinetu, flétny, klávesových nástrojů, houslí, lesního rohu, violy a kontrabasu. Projekt vyvrcholí čtvrtečním velkým koncertem EUR-TEXT: Contemporary Sounds, na kterém vystoupí komorní soubory orchestru Jeune Orchestre Atlantique a HF JAMU a ve světové premiéře zazní nové skladby pro historické nástroje mladých autorů z ČR, Polska, Malty a Francie. Skladatelé se inspirovali kompozicemi skladbami ze starších období. Tento koncert v Divadle na Orlí začíná v 19.30 hodin, vstup na něj je jako na ostatní akce volný, ale je nutná rezervace na e-mailu obrslikova@jamu.cz nebo na telefonním čísle 724 860 624.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Smysl sci-fi názvu projektu zaměřeného na historickou interpretaci staré hudby mi zůstal zcela utajen. Význam spojení Zpět do budoucnosti se dá v této souvislosti vysvětlit jen za cenu velmi kostrbatých myšlenkových přesmyček. Těžiště večera spočívalo jednoznačně ve druhé, jasně klasicistní polovině, především ve Štěpánově koncertu pro kladívkový klavír.  více

Hudební soirée aneb čaj o páté na Hudební fakultě

14.1.2014, 17:00 / Varhanní sál, HF JAMU

Koncert pedagogů

15.1.2014, 19:30 / Koncertní sál HF JAMU v Brně

Hudební matiné se zákuskem

16.1.2014, 11:00 / Koncertní sál HF JAMU v Brně

Koncert EUR - TEXT

16.1.2014, 19:30 / Divadlo Na Orlí

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Nejčtenější