Týden staré hudby na JAMU

10. leden 2014, 19:43

Týden staré hudby na JAMU

Hudba minulých století od baroka po raný romantismus, ale i světové premiéry soudobých skladeb zazní v projektu Týden staré hudby, který připravila Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění v Brně. Akce se uskuteční od 11. do 16. ledna a má na programu semináře, mistrovské kurzy a koncerty, na které je volný vstup. Koncerty se uskuteční v sálech pořádající fakulty, závěrečný večer v Divadle na Orlí. Celý týden se koná pod záštitou evropského projektu EUR-TEXT: zpět do budoucnosti!, jehož cílem je vytvoření dialogu mezi současným uměním a evropským kulturním dědictvím.  Jde také o podporu mladé generace umělců nejen v oblasti hudby, ale také výtvarného umění či módního návrhářství. Celý projekt je současně prezentací nově připravovaného oboru Interpretace staré hudby, který má být na JAMU otevřen v novém akademickém roce.

Dopolední bloky Týdne staré hudby nabídnou semináře a mistrovské kurzy violoncella, klarinetu, flétny, klávesových nástrojů, houslí, lesního rohu, violy a kontrabasu. Projekt vyvrcholí čtvrtečním velkým koncertem EUR-TEXT: Contemporary Sounds, na kterém vystoupí komorní soubory orchestru Jeune Orchestre Atlantique a HF JAMU a ve světové premiéře zazní nové skladby pro historické nástroje mladých autorů z ČR, Polska, Malty a Francie. Skladatelé se inspirovali kompozicemi skladbami ze starších období. Tento koncert v Divadle na Orlí začíná v 19.30 hodin, vstup na něj je jako na ostatní akce volný, ale je nutná rezervace na e-mailu obrslikova@jamu.cz nebo na telefonním čísle 724 860 624.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Smysl sci-fi názvu projektu zaměřeného na historickou interpretaci staré hudby mi zůstal zcela utajen. Význam spojení Zpět do budoucnosti se dá v této souvislosti vysvětlit jen za cenu velmi kostrbatých myšlenkových přesmyček. Těžiště večera spočívalo jednoznačně ve druhé, jasně klasicistní polovině, především ve Štěpánově koncertu pro kladívkový klavír.  více

Hudební soirée aneb čaj o páté na Hudební fakultě

14.1.2014, 17:00 / Varhanní sál, HF JAMU

Koncert pedagogů

15.1.2014, 19:30 / Koncertní sál HF JAMU v Brně

Hudební matiné se zákuskem

16.1.2014, 11:00 / Koncertní sál HF JAMU v Brně

Koncert EUR - TEXT

16.1.2014, 19:30 / Divadlo Na Orlí

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Nejčtenější