Uvedení Její pastorkyně v Lyrické opeře v Chicagu doprovázela výstava o Janáčkovi

Uvedení Její pastorkyně v Lyrické opeře v Chicagu doprovázela výstava o Janáčkovi

Lyric Opera of Chicago, po Metropolitní opeře druhé největší operní divadlo v USA s kapacitou 3 300 míst, uvedla ve dnech 12.–26. listopadu 2023 Janáčkovu operu Její pastorkyňa, v zahraničí uváděnou pod názvem Jenůfa. Ve foyer divadla sérii představení doprovázela výstava věnovaná osobnosti Leoše Janáčka, kterou připravilo TIC BRNO a Moravské zemské muzeum ve spolupráci s Generálním konzulátem ČR v Chicagu a produkcí Lyrické opery. Hudebního nastudování v Chicagu se ujal brněnský rodák – dirigent Jakub Hrůša.

Chicagská inscenace Její pastorkyně byla v režii Clause Gutha poprvé uvedena v roce 2021 v Royal Opera House Covent Garden v Londýně a získala cenu Laurence Oliviera za nejlepší novou operní produkci. Hudebního nastudování v Chicagu obstaral přední český dirigent Jakub Hrůša, pro kterého byla premiéra v Lyrické opeře současně americkým operním debutem. Pěvecké obsazení bylo mezinárodní, v rolích dvou hlavních ženských hrdinek, Jenůfy a Kostelničky, se představily norská sopranistka Lise Davidsen a švédská operní hvězda Nina Stemme. Jediným českým pěvcem v této inscenaci byl další brněnský rodák – tenorista Pavel Čenoch v roli Laci.

Jak je na světových operních jevištích standardem, Janáčkovu operu na text divadelní hry Gabriely Preissové zpívali pěvci v originále, tedy česky. Při studiu české výslovnosti využili přepis textu pomocí znaků mezinárodní fonetické abecedy.Ta totiž umožňuje fonetický přepis jakéhokoliv jazyka. Pro diváky pak srozumitelnost zajišťovaly anglické titulky nad jevištěm.

Přímo v prostorách budovy Lyrické opery doprovázela sérii představení výstava představující osobnost Leoše Janáčka, který je dnes ve světě nejhranějším českým operním tvůrcem. Okruhy výstavy přiblížily jednotlivé etapy Janáčkova života, jeho příchod do Brna ještě jako malého chlapce, studium, neveselý rodinný život provázený úmrtím obou děti, dlouhý a obtížný boj o uznání i poslední období označované jako Grand Old Age, tedy posledních deset let Janáčkova života v nově vzniklém Československém státě, kdy vznikla všechna jeho vrcholná díla. Výstava v krátkosti představila také Janáčkův odkaz v současném Brně a obsahovala i pozvánku na festival Janáček Brno 2024.

„Velmi nás těší, že po úspěšné spolupráci s Českým centrem a konzulátem v Římě při instalaci výstav v Římské opeře se nám podařilo realizovat společný projekt také s Generálním konzulátem ČR v Chicagu a produkčním týmem Lyrické opery. Výstavu přímo ve foyer divadla považujeme za efektivní nástroj, jak návštěvníkům přiblížit Janáčkovu osobnost a představit Brno jako město hudby. A už se těšíme na další výstavu opět v Římě, kam se na jaře příštího roku přesune právě tato inscenace Její pastorkyně,“ uvedla Šárka Zahrádková, manažerka projektu Janáčkovo Brno.

Pavel Černoch a Lise Davidsen/ foto Michael Brosilow

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Nejčtenější