V Besedním domě vystoupí světová cembalová špička Mahan Esfahani

20. únor 2024, 13:00

V Besedním domě vystoupí světová cembalová špička Mahan Esfahani

Do Brna přijíždí absolutní světová špička ve hře na cembalo, Mahan Esfahani. Jako první a jediný cembalista na světě získal v letech 2008–2010 titul Umělec nové generace britské stanice BBC, na kontě má bezpočet prestižních hudebních cen. S brněnskými filharmoniky se představí v programu s názvem Mahan Esfahani: cembalo v hlavní roli.

„Cembalo se představí v každé skladbě večera, pokaždé v jiné roli, nejprve jako vůdčí hlas většího komorního orchestru, poté jako sólový nástroj doprovázený symfonickým orchestrem a na závěr v koncertantním partu,“ informovala ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Večer otevře Komorní hudba pro cembalo a sedm nástrojů Hanse Krásy, jehož komorní tvorba, jak konstatovala už dobová kritika, spojuje staré umění s novým, vážné s banálním, střízlivé se sentimentálním. „Sestává ze dvou kontrastních vět, z nichž jedna je motorická a virtuózní pracující s převážně hravými tématy, druhá pak variační,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš s tím, že cembalo doprovodí čtyři klarinety, trubka, violoncello a kontrabas. Koncert se koná ve čtvrtek a v pátek, tedy 22. a 23. února 2024, v 19:00 v Besedním domě.

„Chtěl jsem použít cembalo tak, aby znělo francouzsky a moderně, nikoliv jako pastiš. Chtěl jsem ukázat, že to není zastaralý, neúčinný nástroj, který má jen historický význam,“ prohlásil Francis Poulenc o své skladbě Concert champêtre (Venkovský koncert). S tímto záměrem koresponduje i obsazení orchestru, které se vzhledem k omezeným dynamickým možnostem cembala zdá být naddimenzované. „Poulenc ovšem jako výborný skladatel s jasnou zvukovou a instrumentační představou věděl, proč se k touto zdánlivému nepoměru odhodlal: z dialogu sólového nástroje a orchestru, z kontrastu tichého a jemného, resp. opulentního zvuku vytěžil duchaplné napětí, které z Venkovského koncertu činí skutku jedinečné dílo,“ doplnil Mikeš.

V druhé půli večera zazní mimořádně silná a působivá Symfonie č. 7 Mieczysława Weinberga. Dílo autora nazývaného jako „Šostakovič, ale bez úsměvu“ začíná být globálně objevováno a doceňováno až v posledních letech. Jeho symfonie je koncipována jako barokní concerto grosso naplněné aktuálním obsahem a postavené na dialogu smyčcového orchestru a koncertantního cembala. „Těžko soudit, zda má symfonie nějaký skrytý mimohudební obsah, jak bylo u protirežimních sovětských autorů běžné. O to víc překvapí finální Allegro, které působí až přímočaře popisně: v tokátovém náběhu cembala nelze neslyšet hrozbu vyzvánějícího telefonu, symbolu temných stalinistických dob,“ podotkl Mikeš.

Mahan Esfahani odehraje koncert na filharmonické cembalo Ammer. „Je to vynikající německý nástroj z osmdesátých let minulého století. Později se výroba přesunula k replikám starých nástrojů, které znějí jinak a jsou vhodnější pro hudbu starších období, ten náš tedy začíná být poměrně vzácný,“ upozornila Kučerová.

Mahan Esfahani/ foto archiv FB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější