V Brně opět proběhne mezinárodní festival židovské kultury ŠTETL FEST

V Brně opět proběhne mezinárodní festival židovské kultury ŠTETL FEST

Poslední prázdninový víkend bude patřit již 3. ročníku mezinárodního festivalu židovské kultury. Program festivalu představí významné i méně známé umělce jako Franze Kafku, Huga a Pavla Haasovi, Ernsta Wiesnera, Arnolda Schöenberga, Helgu Hoškovou, dirigenta Alexandera Liebreicha, fotografa Jindřicha Štreita, Petra Bureše a odhalí jejich životní příběhy. Nabídne více než 110 rozmanitých programových položek, více než 50 zahraničních i českých osobností a souborů a mnoho kilometrů procházek za poznáním židovských osobností a míst Brna. ŠTETL FEST je největším festivalem židovské kultury v České republice.

Leitmotivem třetího ročníku festivalu bude židovské trauma a jeho transformace do umělecké formy – literární, výtvarné i hudební. Tato linka festivalu dostala název Židovské trauma v umění od Kafky k Barbie a skrývá celou řadu výzev. Především pak pokus pojmenovat židovské trauma, jeho přenos na další generace a také důvod či potřebu transformovat jej do uměleckého vyjádření. Snaha popsat historický vývoj a zkoumat, jak se židovské trauma promítá do životů jednotlivých lidí, komunity i rodiny v současné společnosti.

„Židovská obec Brno a spolek ŠTETL pořádají společně již třetí ročník mezinárodního festivalu židovské kultury ŠTETL FEST. Tématem letošního ročníku festivalu je Židovské trauma v umě- ní od Kafky k Barbie. Máme zato, že festival takto naváže na předchozí dva ročníky zejména atraktivitou jednotlivých výstav, besed, koncertů a představení. Vycházíme ze zájmu ná- vštěvníků, kteří přijeli z celého světa, ale také z ohlasů v médiích, která opravdu nešetřila chválou. Jedním z vrcholů letošního ročníku bude vyhodnocení výtvarné soutěže, jejímž téma- tem bylo dotvoření chybějící karty ke hře Černý Petr, ke karetní hře namalované pro děti v ghettu Terezín v období holokaustu. Tyto karty budou vystaveny společně s kresbami Petra Haimanna z doby, kdy jako dítě pobýval v terezínském ghettu,“ uvedl k festivalu předseda Židovské obce Brno Jáchym Kanarek. Každý rok se dramaturgové festivalu snaží nalézat témata, která rezonují se současnou společností i se situací ve světě. Hlavní náplní zůstává židovská tematika, kultura a tradice. Ale především také propojení a spojitost s tím, co je obklopuje. Letos festival proběhne v rozšířeném čtyřdenním termínu od 29. srpna do 1. září na tradičních i nových místech spojených s židovskou kulturou v Brně.

Dramaturgie nezapomněla ani na výročí brněnského skladatele Pavle Haase – 125 let od narození a 80 let od úmrtí. Ve spolupráci s muzikologem Ondřejem Pivodou, který se Haasem a jeho tvorbou dlouhodobě zabývá, vznikne vzdělávací program – přednášky i procházky místy, která skladatele ovlivnila a inspirovala. Trojice tvůrců z JAMU, Jan Doležel, Justina Grecová a Jana Vaverková, nastuduje ve spolupráci s Divadlem Husa na provázku inscenaci Noir Haas o vztahu a osudech obou bratrů Haasových. Dílo Pavla Haase zazní i během závěrečného koncertu festivalu. Filharmonie Brno pod vedením dirigenta Alexandra Liebreicha provede jeho Studii pro smyčce a Suitu pro hoboj a klavír op. 17. Koncert bude doplněn i dílem Arnolda Schönberga a přednáškou Miloše Štědroně o mezinárodní události s autorem spojené, která se odehrála v Brně.

Dominika Weiss Hošková a Jiří Hošek/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější