V neděli začíná Velikonoční festival

V neděli začíná Velikonoční festival

V neděli začne dvacátý třetí ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby. Na publikum čeká deset večerů v brněnských kostelích a další přidružené akce.

Letošní Velikonoční festival duchovní hudby zahájí po několika letech znovu Stabat Mater Antonína Dvořáka. Ve světové premiéře zazní Tenebrae Ivy Bittové, závěr bude patřit Glagolské mši od Leoše Janáčka. Připraveno je šest unikátních koncertů v šesti brněnských kostelích a další akce. Na své si přijdou nejen milovníci hudby a architektury, ale všichni, kteří velikonoční svátky nechtějí slavit jen pomlázkou. Festival slibuje zklidnění mysli, povznesení duše, sváteční chvíle, společenskou událost i hluboký duchovní zážitek.

Další díl ucelené koncepce Velikonočního festivalu duchovní hudby je v roce 2014 věnován hledání různých významových vrstev Východu ve smyslu strany vycházejícího slunce, počátku, ženy. Připomenuta bude východní křesťanská liturgie a její vlivy (srbská pravoslavná hudba 19. a počátku 20. století, Janáčkova Glagolská mše). Dalšími tématy budou inspirace východem v evropské hudbě a motiv ženy v barokním oratoriu o svaté Heleně, ve Dvořákově oratoriu Stabat Mater a projektu Ivy Bittové. Druhou osnovou festivalového programu je připomínka Roku české hudby v dílech domácích autorů (Dvořák, Janáček, Handl Gallus, autorský projekt Ivy Bittové ve spojení s chorálními zpěvy z Jistebnického kancionálu) i v dalších souvislostech (Caldarovo oratorium dal roku 1736 v Brně provést hrabě Questenberg).

Velikonoční festival duchovní hudby 2014 probíhá v brněnských chrámech 13. – 27.  dubna 2014

Provedení Reichových Tehilim na VFDH 2013, ilustrační foto, Petr Francán

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Soudobou a romantickou hudbu měly na programu poslední dva koncerty letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Velikonoční festival duchovní hudby pokračoval zdařilým vystoupením polského souboru Capella Cracoviensis. Po čtrnácti letech se v Brně hrálo oratorium Georga Friedricha Händela Israel in Egyptvíce

Velikonoční festival duchovní hudby 2013 má za sebou první tři dny. Pojďme se podívat, jaké byly.  více


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Nejčtenější