V pátek začínají Olomoucké barokní slavnosti

4. červenec 2023, 10:00

V pátek začínají Olomoucké barokní slavnosti

Hlavním cílem festivalové dramaturgie je uvádění děl (převážně z období baroka a klasicismu) v historicky poučené interpretaci na dobové nástroje či jejich repliky. Letošní zahájení s názvem Hudba je jen jedna zavede posluchače do světa hudby ze 17. a 18. století, během večera vystoupí dva barokní soubory Barokksolistene z Norska a Solamente Naturali ze Slovenska.

Festival Olomoucké barokní slavnosti probíhá v letních měsících nepřetržitě již od roku 2013. Do roku 2019 byla na festivalu uváděna inscenovaná představení výhradně v podání souboru Ensemble Damian, zaměřeného na skladatele barokní i neobarokní hudby, pod vedením Tomáše Hanzlíka. Představení probíhala v olomouckém Konviktu na replice barokního divadla Theatrum Schrattenbach. Od roku 2019 dramaturgie pravidelně zahrnuje projekty s mezinárodní spoluprací souborů z Visegradské skupiny a mimo to představuje renomované soubory z České republiky i ze zahraničí.

Soubor Societas Incognitorum pod vedením Eduarda Tomaštíka letos uvede hned dva projekty. Lákadlem je tvorba Pavla Josefa Vejvanovského a Adama Michny z Otradovic, oba barokní velikáni se hudebně vyjadřovali k tématu Zvěstování Panně Marii, avšak každý svým osobitým způsobem. Vejvanovský tuto významnou biblickou událost ztvárnil zkomponováním  mše a Michna z Otradovic prostřednictvím lidových písní. “Zařadit do programu takto odlišná pojetí Zvěstování  dává posluchačům možnost jedinečným způsobem porovnat duchovní i světské nazírání na jednu z nejvýznamnějších církevních událostí” říká Karel Valenta, manažer festivalu.

Letošní ročník nabídne novodobé premiéry, projekt s názvem Renesanční jazz – spojení staré hudby a jazzu nebo koncert, jehož program je složen z italských autorů, jejichž díla byla oblíbená v Londýně kolem roku 1720. Zahájení festivalu je ohlášeno na pátek 7. července 2023 od 19:00 ve Slavnostní dvoraně Arcibiskupského paláce v Olomouci.

Barokksolistene/ foto web umělců

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější