V pátek začínají Olomoucké barokní slavnosti

4. červenec 2023, 10:00

V pátek začínají Olomoucké barokní slavnosti

Hlavním cílem festivalové dramaturgie je uvádění děl (převážně z období baroka a klasicismu) v historicky poučené interpretaci na dobové nástroje či jejich repliky. Letošní zahájení s názvem Hudba je jen jedna zavede posluchače do světa hudby ze 17. a 18. století, během večera vystoupí dva barokní soubory Barokksolistene z Norska a Solamente Naturali ze Slovenska.

Festival Olomoucké barokní slavnosti probíhá v letních měsících nepřetržitě již od roku 2013. Do roku 2019 byla na festivalu uváděna inscenovaná představení výhradně v podání souboru Ensemble Damian, zaměřeného na skladatele barokní i neobarokní hudby, pod vedením Tomáše Hanzlíka. Představení probíhala v olomouckém Konviktu na replice barokního divadla Theatrum Schrattenbach. Od roku 2019 dramaturgie pravidelně zahrnuje projekty s mezinárodní spoluprací souborů z Visegradské skupiny a mimo to představuje renomované soubory z České republiky i ze zahraničí.

Soubor Societas Incognitorum pod vedením Eduarda Tomaštíka letos uvede hned dva projekty. Lákadlem je tvorba Pavla Josefa Vejvanovského a Adama Michny z Otradovic, oba barokní velikáni se hudebně vyjadřovali k tématu Zvěstování Panně Marii, avšak každý svým osobitým způsobem. Vejvanovský tuto významnou biblickou událost ztvárnil zkomponováním  mše a Michna z Otradovic prostřednictvím lidových písní. “Zařadit do programu takto odlišná pojetí Zvěstování  dává posluchačům možnost jedinečným způsobem porovnat duchovní i světské nazírání na jednu z nejvýznamnějších církevních událostí” říká Karel Valenta, manažer festivalu.

Letošní ročník nabídne novodobé premiéry, projekt s názvem Renesanční jazz – spojení staré hudby a jazzu nebo koncert, jehož program je složen z italských autorů, jejichž díla byla oblíbená v Londýně kolem roku 1720. Zahájení festivalu je ohlášeno na pátek 7. července 2023 od 19:00 ve Slavnostní dvoraně Arcibiskupského paláce v Olomouci.

Barokksolistene/ foto web umělců

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Nejčtenější