Ve Znojmě proběhne festival hudby a vína

Ve Znojmě proběhne festival hudby a vína

Hudební festival Znojmo má na programu více než třicet koncertů a doprovodných akcí. Letos se koná už po sedmnácté. Ročník s podtitulem „Pocta živlům a katastrofám“ se uskuteční na různých místech města Znojma a také v jeho okolí – v přírodě i v krásných prostorách zámků a kostelů.

Tématem, které se odráží na většině koncertů, určila nejen aktuální situace ve společnosti, ale také operní projekt ve vlastní produkci. Podtitulem 17. ročníku je „Pocta živlům a katastrofám”. Festival se uskuteční v termínu 8. až 25. července 2021.

„Doufali jsme už loni, že náš festival, bude právě tím, který situaci vrátí zpátky do normálu. Letos už tomu ale opravdu věřím. Těším se na krásné léto, které na Hudební festival Znojmo přinese mnoho zážitků. Ústřední téma festivalu jsme přizpůsobili současné myšlence. Celá dramaturgie nutí člověka zamyslet se nad současným stavem světa, ale zároveň se bude chtít smát živlům a katastrofám. Vždyť i výborný virtuos nebo zpěvák je hudební živel a často i během koncertu může dojít k docela velké hudební katastrofě. Zároveň když bouchne sopka, je to katastrofa, ale v sopečném prachu roste úžasné víno, takže vše špatné je vždy k něčemu dobré,” řekl prezident festivalu Jiří Ludvík

Na festivalu se letos představí se hudební osobnosti z ČR i zahraniční. Již tradičně vystoupí Pavel Šporcl se svým Gala k 15 letům patronování festivalu. „Účinkovat bude klavírista Petr Jiříkovský, violista Karel Untermüller, můj bratr Petr Šporcl bude hrát na violoncello a Ondřej Štajnochr na kontrabas. Ve druhé půlce nastoupí plejáda vynikajících umělců v čele s Janou Šrejmou Kačírkovou nebo Lukášem Sommerem. Ten pro nás na závěr složil skladbu, která zazní ve světové premiéře a jmenuje se Variace na covidové téma. Dále zazpívá moje manželka Bára Kodetová i mé dcery a zahraje i Vojtěch Szabó na akordeon,”  odhalil Pavel Šporcl.

Festival se zaměřuje především na klasickou hudbu, v programu lze nalézt i cimbálovou muziku, jazz a originální crossoverové programy. Mnoho akcí vzniká přímo na míru festivalu a nejsou jinde k vidění. Návštěvníci se mohou těšit na koncerty při svíčkách, objevování největšího libretisty dějin P. Metastazia, folklorní koncerty i akce pro děti. Dramaturgie přináší širokou škálu koncertů od komorních přes symfonické až po open-air akce a vlastní operní produkce, které připravuje festival každoročně jako letní stagiony ve spolupráci s Czech Ensemble Baroque. Vstupenky na všechny akce jde nyní koupit v předprodeji za zvýhodněnou cenu online.

Pavel Šporcl/ foto Jiří Jelínek

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější