Večeře, která se nejí, ale poslouchá – Brno Contemporary Orchestra zve na koncert Gastro

Večeře, která se nejí, ale poslouchá – Brno Contemporary Orchestra zve na koncert Gastro

Brno Contemporary Orchestra (BCO) přichází s koncertem Gastro, který ukáže, že zvuky mohou být stejně podmanivé jako ty nejrafinovanější pokrmy. Večer se koná v jídelně Masarykova studentského domova v Brně a nese podtitul „Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou“. Na stole však nečekejte jídlo, ale hudbu – hlavním chodem budou hudební díla Ondřeje Adámka.

Magdalena Dobromila Rettigová napsala spoustu výborných receptů, taky prý spoustu děvčat naučila vařit. Nikdy jsem to neprověřoval, ale pevně věřím, že žádný z receptů nikdy neopsala. Hledala jedinečnost a originalitu a neměla za potřebí nikoho napodobovat. My na koncertě Gastro ukážeme, že i při komponování není třeba od někoho opisovat a stojí za to jít si za svým,“ vysvětluje dramaturg orchestru Viktor Pantůček. Koncert proběhne 2. února 2025 od 19:00 v jídelně Masarykova studentského domova.

Hlavním dílem večera bude Le Dîner (Večeře) od českého skladatele Ondřeje Adámka. Tato inscenovaná performance pro dvanáct hudebníků, malířku Charlotte Guibé a dirigenta proměňuje stůl v jeviště a každodenní gesta v umělecký akt. Hudebníci nejen hrají, ale také interagují s prostorem, čímž vytvářejí jedinečný zážitek, který stírá hranice mezi hudbou, divadlem a vizuálním uměním.

Ve druhé části večera se diváci stanou svědky další z Adámkových jedinečných děl – participativní performance s názvem Happening: Hudebně rytmické vaření. Skladba zkoumá propojení mezi procesy vaření a komponování a vznikl na objednávku BCO. „Představte si jenom obyčejné nudle do polévky, stačí smíchat mouku a vajíčko. Na trhu máte stovky značek a stejně ty nejlepší jsou domácí, nebo ty od výborné kuchařky či kuchaře. Hudební skladatelé a kuchaři mají mnoho společného. Umí smíchat tóny do naprosté dokonalosti.“ říká Pantůček.

Koncert se uskuteční v prostoru, který sám o sobě hraje významnou roli – jídelna Masarykova studentského domova, ikonická stavba funkcionalistického architekta Bohuslava Fuchse, od jehož narození letos uběhne 130 let. Atmosféra místa, kdysi určeného ke společnému stolování, podtrhne téma večera a přidá zážitku na jedinečnosti.

Magdalena Dobromila Rettigová, jejíž výročí narození i úmrtí si letos připomínáme, by se při tomto hudebním „vaření“ cítila jako doma. Její slavný citát „Učte se tedy pilně, neb vězte, že rozličně připravená potrava s chutí se zažije“ bychom mohli volně upravit na „rozličně komponovaná hudba sluchovým pohárkům k duhu jde.“ „Člověk by neměl mít předsudky. I tak obyčejná věc, jako je vaření může být strhující, navíc, když ji můžeme poslouchat na úžasném místě, a s fantastickým vizuálním doprovodem,“ uzavírá Pantůček.

Foto Vojtěch Kába

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

GASTRO: Večeře pro Magdalénu Dobromilu Rettigovou (1785—1945)

2.2.2025, 19:00 / Masarykův studentský domov

Těšit se můžete na dvě skladby od talentovaného Ondřeje Adámka Le Dîner (Večeře) pro dvanáct hudebníků, malířku Charlotte Guibé a dirigenta a Happening: Hudebně rytmické vaření, který vzniká na objednávku BCO.

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

Nejčtenější