Věčná slečna Bledá uzavře Trilogii pro město spolku Hausopera

Věčná slečna Bledá uzavře Trilogii pro město spolku Hausopera

Spolek Hausopera se po bezpečnostních omezeních na podzim loňského roku konečně dostává do finále svého operního projektu Triologie pro město. Plánuje uvést dvě krátké opery spjaté s významnými funkcionalistickými památkami Brna, které ukážou zevšednělá místa, kde se běžně popíjí káva nebo listuje knihami, v novém světle a kontextu. Věčná slečna Bledá a Hra o Malinu zazní v Zemanově kavárně a v Knihkupectví Michala Ženíška. 

Dvojice představení začne 17., 18. a 19. září 2021 vždy v 19:00 v Zemanově kavárně a cukrárně, odkud se po první části všichni přesunou do nedalekého Knihkupectví Michala Ženíška. Na své si přijdou soustředění ctitelé současné hudby i náhodní kolemjdoucí, kteří dosud považovali operu za exkluzivní žánr přístupný pouze náročnému, poučenému publiku.

V roce 2018 se posluchači ochotně přezuli do žabek, aby mohli u bazénu Lázní Rašínova sledovat, jak se hraje Poslední pólo. V nostalgické opeře o zlomeném srdci, černém svědomí a odpuštění dostaly po boku tří odvážných vokalistů v plavkách prostor také půvabné akvabely. Dílo skladatele Marka Ivanoviće a libretisty Josefa Škarky vzbudilo velký mediální i posluchačský zájem atraktivním prostředím, osobitým zpracováním námětu i využitím specifické akustiky plaveckého bazénu. 

Autory dvou dalších novinek Věčná slečna Bledá a Hra o Malinu jsou v prvním případě Markéta Dvořáková společně s Ivem Medkem, druhou z nich zkomponoval Lukáš Sommer, libretistou zůstává osvědčený Josef Škarka. Šplouchání vody a dlouhý dozvuk Posledního póla vystřídá vůně kávy a šustot čerstvě vytištěných stránek, kde do hudby a snové atmosféry občas pronikne strohá realita. 

Věčná slečna Bledá se vydá na svou pouť v Zemanově kavárně a cukrárně na Josefské ulici. Nejdéle a bez přestávky fungující podnik svého druhu v Brně se stane dějištěm prazvláštních událostí, které během jednoho odpoledne zažil nenápadný obchodní cestující. Společnost mu budou dělat bledá servírka, ukecané puberťačky a retro atmosféra podniku, který v roce 1936 navrhl brněnský architekt Vítězslav Korn pro cukráře Josefa Sedláčka.

„Práce na nové opeře mě oslovila znejistěním“, říká skladatelka Markéta Dvořáková. „Potácíme se mezi snem a skutečností, není zřejmé, kde je tady a kde je tam, a kdo je vlastně Bledá? Divák si odpovědi najde sám, musí ale zapojit fantazii a představivost, protože stejně důležité jako to, co je vidět na jevišti, je i ono skryté za ním. Baví mě vnitřní svět pana Bartoše a vedle něj mimózní Bledá, která prožívá svůj vlastní příběh. Nástrojovým obsazením jsme se s Ivo Medkem snažili co nejvíce přiblížit charakteru šlágrů 30. let, abychom se naladili na zachovalý interiér funkcionalistické Zemanovy cukrárny.“ 

Po třiceti minutách s Věčnou slečnou Bledou se dějiště večera přesune do Pasáže Alfa, který byl dokončen v roce 1937 podle návrhu Bohuslava Fuchse.

Hra o malinu se odehraje v obchodě známého brněnského knihkupce Michala Ženíška, který v opeře sám vystoupí. Pro posluchače je připraven emocionálně vypjatý příběh o snaze zachránit podnik před krachem, přičemž dojde k odhalení dávného zločinu. Publikum uvidí příběh ze židliček umístěných v Pasáži Alfa, zvuk zprostředkují bezdrátová sluchátka.

Skladatel Lukáš Sommer si přeje, „aby všechno působilo přirozeně a jakoby mimoděk a aby karikatury lidských charakterů nepůsobily nijak zlomyslně. Aby si každý v zahloubaném knihkupci, jeho upovídané choti i cynickém dealerovi našel kousek sebe sama. Hravé a k plevelným slovům krásně jizlivé libreto Josefa Škarky mě těšilo v každé fázi práce. Jsem rád, že jsem do Josefova ojedinělého textu mohl přidat kus své hudby a mohl se účastnit jeho projektu. Opera se díky němu stává o něco živějším, pulzujícím žánrem.“

Režie obou oper se ujal Jiří Nekvasil. V čem je pro něj práce pro Hausoperu jedinečná? „Krásná je především práce s týmem tvůrců, kteří se do projektu Trilogie pro město zapojili. Je to taková hausfamilie. Na divadle mě baví sledovat, když se něco tvoří, a čekat, jak se to ujme. Myslím, že se to Hausopeře zatím daří.“

Věčná slečna Bledá zazní 17. září 2021 ve světové premiéře, Hra o Malinu má za sebou první uvedení v pražském Knihkupectví Řehoře Samsy a tři představení v Knihkupectví Michala Ženíška v rámci Maratonu hudby Brno 2020. Scénu a kostýmy obou oper navrhli Tomáš a Zuzana Rusínovi, světelný design je dílem Barbory Jágrové a Pavly Beranové.

Spolek Hausopera uvádí nové komorní opery komponované na míru různým místům města Brna, která jsou pozoruhodná architektonicky, svým příběhem nebo geniem loci. Zakládajícími členy jsou operní pěvec Josef Škarka, hudební publicista Boris Klepal a produkční Lucie Kořínková. Iniciátor celého projektu Josef Škarka přibližuje vznik Hausopery: „Nápad hrát opery ve všedních prostorech, kolem kterých chodíme každý den, přicházel postupně. Na počátku jsme přemýšleli o Hře o Malinu pro Ženíškovo knihkupectví, na ni se nabalily další nápady, pro které je Brno se svojí krásnou absurditou skvělým podhoubím. Vzpomínám si, že jsme si s Borisem Klepalem kdysi říkali, že oživování města přece nemůže spočívat jen v pití piva na chodníku a náměstích, ale bylo by fajn projít se ulicemi a jen tak „náhodou” si odskočit třeba na operu do cukrárny nebo knihkupectví. Aby tak opera, potažmo divadlo, bylo všude, kde si ho jen lze představit.“

Termíny představení:

17. 9. / 18. 9. / 19. 9. 2021 od 19:00 

VĚČNÁ SLEČNA BLEDÁ

aneb Operní nejistota pro široké masy

Zemanova cukrárna a kavárna, Josefská 4, Brno

délka představení 30 minut

Bledá Aneta Podracká Bendová
Pan Bartoš Josef Škarka
Vypravěč 1 Matěj Pytluk
Vypravěč 2 Lucie Matulová

akordeon Ondřej Zámečník
cello Lukáš Svoboda
flétna Kristina Vaculová
bicí Kristýna Švihálková

hudba Markéta Dvořáková & Ivo Medek
libreto Josef Škarka
režie Jiří Nekvasil
dirigent a hudební nastudování Michal Jančík
sbormistryně Veronika Novosádová & Anna Říháčková
scénografie Tomáš Rusín
light design Barbora Jágrová
kostýmy Zuzana Rusínová

HRA O MALINU

Knihkupectví Michala Ženíška v Alfa pasáži, Poštovská 4, Brno

(navazuje na přestavení Věčná slečna Bledá cca od 20.15 hod.)

délka představení 30 minut

Manžel Josef Škarka
Manželka Andrea Široká
Dealer Marek Olbrzymek
Girls Pavla Fendrichová & Veronika Benešovská

akordeon Žaneta Vítová

hudba Lukáš Sommer
libreto Josef Škarka
režie Jiří Nekvasil
scénografie Tomáš Rusín
light design Pavla Beranová
kostýmy Zuzana Rusínová
zvuk Jana Jelínková
produkce Lucie Kořínková & Anna Pinknerová

Foto Marek Olbrzymek

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější