Věhlasný pianista Herbie Hancock vystoupí v Brně

Věhlasný pianista Herbie Hancock vystoupí v Brně

Předchází jej pověst nespoutaného kreativního živlu a zároveň mimořádně schopného byznysmena. Nahrál přelomová jazzová alba i populární singly, které se umisťovaly na předních místech hitparád. Stihl získat čtrnáct cen Grammy i filmového Oscara. Je jazzovým vyslancem organizace UNESCO a minulou středu zahajoval v japonské Ósace Mezinárodní den jazzu. Řeč je o nejzásadnějším jazzovém klavíristovi posledních padesáti let, letos čtařiasedmdesátiletém Herbie Hancockovi.

Hancock se za svoji mimořádně plodnou kariéru v ČR objevil doposud jen dvakrát – poprvé to bylo v roce 1986 na tehdejším režimem tolerovaném Mezinárodním jazzovém festivalu, podruhé na Pražském jaru v roce 2005. Herbieho Hancocka uvádí jako svůj vzor nejen drtivá většina jazzových hudebníků, ale i všichni zásadní tvůrci z oblasti funku, R’n’B, elektronické hudby či hip hopu,“ říká za pořadatele Vilém Spilka z agentury 24/7 Promotions, která se podílí i na organizaci právě probíhajícího mezinárodního festivalu JAZZFEST BRNO. „Hancock představuje ideální spojení umělecké hodnoty a posluchačské atraktivity. Ve své tvorbě dokázal vždy vyjít vstříc publiku, ale nikdy nepřekročil hranice vkusu,“ dodává Spilka.

Hancock se představí v sobotu 29. listopadu 2014 v brněnské hale Vodova. Vstupenky na koncert bude v prodeji již od 20. května od 14:14 hod. prostřednictvím webu www.herbiehancock.eu.

Legendární pianista a skladatel je nedílnou součástí jazzových dějin již od roku 1960. Jako člen jedné z nejvlivnějších jazzových kapel historie, druhého kvinteta Milese Davise, se Hancock stal jedním z průkopníků jazzové avantgardy. Jeho nahrávky ze 70. let (mj. s kapelou Headhunters) kombinovaly elektrický jazz, funk a rock do netradičního a neopakovatelného stylu, který dodnes ovlivňuje soudobou hudbu. Album Future Shock z osmdesátých let předznamenalo Hancockův vpád na území elektronické taneční hudby a nabídlo hned několik hitů včetně skladby Rockit. Ve stejném období pokračoval ve spolupráci s akustickou kapelou VSOP, který zahrnoval spoluhráče z kapely Milese Davise, Waynea Shortera, Rona Cartera a Tonyho Williamse. 

Hancock získal Oscara za hudbu k filmu Round Midnight a čtrnáct cen Grammy, včetně té nejzásadnější za album roku pro nahrávku River: The Joni Letters a dvou cen Grammy v roce 2011 za CD Imagine Project. Mnohé jeho skladby včetně Canteloupe Island, Maiden Voyage, Watermelon ManChameleon se staly moderními standardy a zásadně ovlivnily všechny styly moderní hudby. Letos čtyřiasedmdesátiletý a stále neuvěřitelně vitální Herbie Hancock je rovněž znám svojí slabostí pro luxusní piana značky Fazioli a příchylností k ručním syntezátorům.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Brad Mehldau se svým triem včera okouzlil publikum v Janáčkově divadle a dostál vynikající pověsti, která ho předcházela. JazzFestBrno začal po všech stránkách skvěle.  více

Koncertní uvedení alba Illusions, které bez nadsázky patřilo k vrcholům letošního festivalu JazzFestBrno, za pověstí nahrávky nijak nezaostávalo. Naopak, díky výbornému zvuku byly čitelnější i ty pasáže, které na záznamu kvůli košatějším aranžím splývají.  více

Americké trio Larry Goldings, Peter Bernstein a Bill Stewart nepřekvapí extravangancí. Pánové hrají pohodovou a pevně zakořeněnou hudbu, střídají standardy s autorskou tvorbou, nemají potřebu oslňovat mnohaminutovými sóly. Pilíři jejich vystoupení jsou zkušenost, přesnost a souhra. Prostě špičkové trio nejvyšší úrovně, trio bez jednoznačného lídra, právem v 90. letech označované za „nejlepší varhanní trio desetiletí“.  více


Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Nejčtenější