Velikonoční festival duchovní hudby 2016: Hudební pouť brněnskými chrámy

Velikonoční festival duchovní hudby 2016: Hudební pouť brněnskými chrámy

Hlavním tématem letošního 25. ročníku mezinárodního festivalu je Srdce/ Útočiště. Festival nabídne devět koncertů v brněnských kostelích, tři z nich v noci a při svíčkách. Na programu jsou díla Antonína Dvořáka, Petra Ebena nebo Františka Xavera Richtera, jehož oratorium La deposizione dalla croce di Gesú Christo zazní v české premiéře. Účinkovat bude Filharmonie Brno, Janáčkova Filharmonie Ostrava, francouzský sbor Discantus, Český filharmonický sbor Brno, Czech Ensemble Baroque, Ensemble Opera Diversa a Marek Eben jako recitátor.

Zahajovací koncert v podání Janáčkovy filharmonie Ostrava pod taktovkou jejího šéfdirigenta Heiko Mathiase Förstera představí nepříliš často znějící díla Miloslava Kabeláče, Luboše Fišera a písňový cyklus Jana Hanuše Dřevěný Kristus. Mimořádným koncertem bude také oratorium La deposizione dalla croce di Gesú Christo od Františka Xavera Richtera v podání Czech Ensemble Baroque, které se tak dočká české premiéry nebo vystoupení ženského pěveckého sboru z Francie s názvem Discantus. Festival bude probíhat od 20. března do 3. dubna ve vybraných brněnských kostelích.

Tématiku jubilejního ročníků vysvětluje dramaturg festivalu Vladimír Maňas následovně: "Pětiletou řadu velikonočních festivalů duchovní hudby s motivy pohybu a pouti uzavírá v jubilejním dvacátém pátém ročníku návrat k tomu nejniternějšímu. Festival tentokrát charakterizují motivy labyrintu, hledání ztracené ovce, návratu. S odkazem na symbol srdce - útočiště zaznějí v průběhu festivalu především skladby s vazbou na české země."

Ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová o festivalu řekla: "Letošní téma se obrací domů, k symbolice srdce jako útočiště. Zazní proto hodně hudby spojené s českými zeměmi od středověku až po 21. století. Posluchači se mohou těšit na díla českých moderních autorů, Richterovo Snímání z kříže, kompletní Zelenkovy lamentace a responsoria v temných hodinkách u jezuitů, velikonoční zpěvy z antifonáře Elišky Rejčky v bazilice na Starém Brně a na závěr na Foerstrovu symfonii Veliká noc a Dvořákovo Te Deum. Do Brna zavítá Janáčkova filharmonie Ostrava, skvělý francouzský ansámbl Discantus, recitátor Marek Eben, dirigenti Heiko Mathias Förster a Libor Pešek, zazpívá a zahraje Český filharmonický sbor Brno, Czech Ensemble Baroque, Ensemble Opera Diversa a samozřejmě Filharmonie Brno. O zážitky tedy nebude nouze."

Filharmonie Brno/ Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dřevěný Kristus

20.3.2016, 20:00 / katedrála svatých Petra a Pavla

Velikonoční festival duchovní hudby pokračoval světovou premiérou kompozice Ivy Bittové Tenebrae, která kombinovala chorální nápěvy z Jistebnického kancionálu, zhudebněné verše jezuity Matěje Tannera a improvizaci. Působivé, ale i rušivé momenty se setkaly v chrámu svatého Jakuba.  více

Jeden z nejpozoruhodnějších programů v dějinách Velikonočního festivalu duchovní hudby se nenápadně ukrýval v běhu letošního ročníku. Unikátní nálezy ze svatojakubské farní knihovny provedl vokální ansámbl La Capilla.  více



Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Nejčtenější