Velikonoční festival duchovní hudby 2016: Hudební pouť brněnskými chrámy

Velikonoční festival duchovní hudby 2016: Hudební pouť brněnskými chrámy

Hlavním tématem letošního 25. ročníku mezinárodního festivalu je Srdce/ Útočiště. Festival nabídne devět koncertů v brněnských kostelích, tři z nich v noci a při svíčkách. Na programu jsou díla Antonína Dvořáka, Petra Ebena nebo Františka Xavera Richtera, jehož oratorium La deposizione dalla croce di Gesú Christo zazní v české premiéře. Účinkovat bude Filharmonie Brno, Janáčkova Filharmonie Ostrava, francouzský sbor Discantus, Český filharmonický sbor Brno, Czech Ensemble Baroque, Ensemble Opera Diversa a Marek Eben jako recitátor.

Zahajovací koncert v podání Janáčkovy filharmonie Ostrava pod taktovkou jejího šéfdirigenta Heiko Mathiase Förstera představí nepříliš často znějící díla Miloslava Kabeláče, Luboše Fišera a písňový cyklus Jana Hanuše Dřevěný Kristus. Mimořádným koncertem bude také oratorium La deposizione dalla croce di Gesú Christo od Františka Xavera Richtera v podání Czech Ensemble Baroque, které se tak dočká české premiéry nebo vystoupení ženského pěveckého sboru z Francie s názvem Discantus. Festival bude probíhat od 20. března do 3. dubna ve vybraných brněnských kostelích.

Tématiku jubilejního ročníků vysvětluje dramaturg festivalu Vladimír Maňas následovně: "Pětiletou řadu velikonočních festivalů duchovní hudby s motivy pohybu a pouti uzavírá v jubilejním dvacátém pátém ročníku návrat k tomu nejniternějšímu. Festival tentokrát charakterizují motivy labyrintu, hledání ztracené ovce, návratu. S odkazem na symbol srdce - útočiště zaznějí v průběhu festivalu především skladby s vazbou na české země."

Ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová o festivalu řekla: "Letošní téma se obrací domů, k symbolice srdce jako útočiště. Zazní proto hodně hudby spojené s českými zeměmi od středověku až po 21. století. Posluchači se mohou těšit na díla českých moderních autorů, Richterovo Snímání z kříže, kompletní Zelenkovy lamentace a responsoria v temných hodinkách u jezuitů, velikonoční zpěvy z antifonáře Elišky Rejčky v bazilice na Starém Brně a na závěr na Foerstrovu symfonii Veliká noc a Dvořákovo Te Deum. Do Brna zavítá Janáčkova filharmonie Ostrava, skvělý francouzský ansámbl Discantus, recitátor Marek Eben, dirigenti Heiko Mathias Förster a Libor Pešek, zazpívá a zahraje Český filharmonický sbor Brno, Czech Ensemble Baroque, Ensemble Opera Diversa a samozřejmě Filharmonie Brno. O zážitky tedy nebude nouze."

Filharmonie Brno/ Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dřevěný Kristus

20.3.2016, 20:00 / katedrála svatých Petra a Pavla

Velikonoční festival duchovní hudby pokračoval světovou premiérou kompozice Ivy Bittové Tenebrae, která kombinovala chorální nápěvy z Jistebnického kancionálu, zhudebněné verše jezuity Matěje Tannera a improvizaci. Působivé, ale i rušivé momenty se setkaly v chrámu svatého Jakuba.  více

Jeden z nejpozoruhodnějších programů v dějinách Velikonočního festivalu duchovní hudby se nenápadně ukrýval v běhu letošního ročníku. Unikátní nálezy ze svatojakubské farní knihovny provedl vokální ansámbl La Capilla.  více



Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Nejčtenější