Velikonoční festival duchovní hudby: Domácí autoři a mnoho světových premiér

Velikonoční festival duchovní hudby: Domácí autoři a mnoho světových premiér

Terroir, pojem, který se používá zejména ve vinařství, je podtitulem letošního 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby. Označuje soubor přírodních podmínek, zejména vlastností půdy, které dávají plodině charakteristickou vlastnost. Terroir dokonale vystihuje dramaturgii letošního ročníku, která je v rámci Roku české hudby zaměřena výhradně na tvorbu domácích autorů.

„Uslyšíme nejméně devět světových premiér. Unikátní jsou letos například tenebrae, tedy trojí temné hodinky, kdy se šest autorů rozlosovalo do dvojic a zkomponovali responsoria a lamentace speciálně pro dané místo a daný čas,“ uvedl dramaturg Vladimír Maňas. Zdůraznil přitom, že na festivalu nezazní pouze soudobá tvorba, ale i díla starších autorů.

Jedním z nich je oratorium Il serpente del bronzo, které festival zahájí na květnou neděli 24. března. Jan Dismas Zelenka jej zkomponoval na námět biblického příběhu a vytvořil skvost vrcholného hudebního baroka, který ve své době snesl srovnání s nejlepšími barokními operami. „Soubor Ensemble Inégal ho provede v brněnské premiéře,“ upozornila ředitelka pořádající Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Druhý večer je věnován Petru Ebenovi. Schola Gregoriana Pragensis spolu s jedním z nejvýznamnějších českých varhaníků Tomášem Thonem uvede skladby, které Eben zkomponoval přímo pro ně. Program je postavený na Mutationes pro varhany, Missa Adventus et Quadragesimae a výběru z cyklu ze Suita liturgica, doplní je chorální zpěvy svatého týdne.

Na objednávku festivalu letos vznikla hudba pro trojí temné hodinky, tedy koncerty při svíčkách v potemnělých kostelech, které se tradičně konají od Škaredé středy do Velkého pátku. Spojilo se při ní šest autorů: Lukáš Hurník a Zdeněk Klauda, Tomáš Krejčí a Jaroslav Pelikán, Ondřej Múčka a Jiří Miroslav Procházka. Každá dvojice zhudebnila pro jeden večer devět responsorií, trojí Lamentace proroka Jeremiáše a Miserere. „Zazní pokaždé v podání totožných pěveckých sólistů, kteří se spojili speciálně pro tuto příležitost, varhanního partu se ujme vždy jeden z autorů,“ uvedl spoludramaturg festivalu Ondřej Múčka. Umělci mají před sebou soustředění v Římě včetně veřejných generálek v kapli papežské koleje Nepomuceum.

Druhou půli festivalu, tedy velikonoční týden, otevře v úterý 2. dubna varhanní recitál, který je součástí každého ročníku. Letos byl svěřen do rukou Marka Paľy, který se představí na velkém nástroji Rieger-Kloss op. 3288 v bazilice na Mendlově náměstí. V souladu s podtitulem festivalu provede ryze česko-moravský program vrcholně a pozdně romantického období, například Josefa Bohuslava Foerstera, Leoše Janáčka, Bedřicha Antonína Wiedermanna a dalších. „Autoři samotní nám nebudou neznámí, nicméně s jejich skladbami to je daleko zajímavější. Leckterá bude přinejmenším brněnskou premiérou,“ uvedl Múčka.

Čtvrtek patří pěveckému sboru Kantiléna s Brno Contemporary Orchestra a třem skladbám, z nichž dvě zazní ve světové premiéře. Nejsou to přitom díla současná, obě vznikla před přibližně třiceti lety a na svoje provedení čekala až doposud. Prvním jsou Zpěvy k Bílé sobotě Pavla Zemka Nováka, druhým Aleluja Petera Grahama. Doplní je Te Deum laudamus Františka Gregora Emmerta, který tuto skladbu, jednu ze svých nejlepších, napsal přímo pro Kantilénu.  Zpěvy k bílé sobotě jsou vystavěny na velmi tiché dynamice, ve které zpěváci přednášejí verše, teprve v samém závěru se hlasy textově sloučí k prudkému zesílení do závěrečného forte. Grahamovo dvouvěté Aleluja se z velké části nese ve slavnostním a průzračném rázu, tato čistota je ovšem narušována náhlými modulacemi, občasnými disonancemi a polyrytmy. 

Předposlední koncert festivalu přinese další skladbu na objednávku festivalu, tentokrát Nedělní ráno Martina Smolky. Její jednotlivé části se vynoří v průběhu koncertu a vytvoří jeho osnovu podobnou mši s různými typy zpěvů. Smolkovo dílo totiž doplní pestrá mozaika liturgických skladeb od 13. století dále. To vše v podání souboru Cappella Mariana, který je opakovaným hostem festivalu.

Závěr v neděli 7. dubna bude po šesti letech patřit Janáčkově Glagolské mši pod taktovkou Tomáše Netopila. „Přestože zaznívá opakovaně, pokaždé v sousedství  jiných, novějších děl a každá kombinace tak představuje nový dialog. Tentokrát ji lidé uslyší spolu s brněnskou premiérou skladby Raduj se III Slavomíra Hořínky, která dokazuje, že i v současnosti mohou vzniknout silné, srozumitelné, a přitom nepodbízivé duchovní skladby,“ uvedl Maňas.

Šest koncertů a trojí tenebrae se konají v čtyřech kostelích, v bazilice na Mendlově náměstí a v katedrále na Petrově.

Foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější