Velikonoční festival duchovní hudby se blíží. Představí díla od 7. století po současnost

Velikonoční festival duchovní hudby se blíží. Představí díla od 7. století po současnost

Součástí festivalového programu jsou letos hudební díla od 7. století po současnost. Gregoriánský chorál, zhudebněná Kniha nářků z 10. století, renesanční Řím, pravoslavný repertoár, obřady moravského venkova v 18. století, varhanní skladby i současná tvorba. Festival také poprvé zavítá do kostela v Josefské ulici.

„Během Svatého a Velikonočního týdne se v Brně potkají všechny končiny země a jejich liturgie. Téma 28. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby totiž zní Ceremonie / Je dobré slavit Pána,“ vysvětluje dramaturg festivalu Vladimír Maňas. Letošní ročník festivalu vůbec poprvé zavítá do kostela v Josefské ulici. „Zazní tam Byzantské pašije, které představí pravoslavný repertoár Svatého týdne. A den nato Emmertova symfonie pro sólové housle Ajhl´a človek. Zajímavostí obou koncertů je to, že se odehrají ve tmě. Soubor Philokallia Ensemble bude zpívat při svíčkách, houslista Paľa si přinese partituru v tabletu a kostel zůstane zcela zhasnutý ,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Paľa je jedním ze tří umělců, kteří se na festivalu představí v sólových programech. „Emmertova symfonie je mimořádná, dá se říci, že naplňuje definici psychedelického díla a tak je i zamýšlena: aby pohnula lidskou myslí alespoň na chvíli směrem ke spáse duše. Navíc byla zkomponována přímo pro Paľu,“ uvedl muzikolog Vojtěch Dlask. O další sólové večery se postarají dva varhaníci. Nejprve Hans-Ola Ericsson při temných hodinkách a programu, který kombinuje Bachova závažná díla s kompozicemi jeho současníků a aktuální severskou varhanní tvorbu. „Ericsson je jedním z výjimečných zjevů na mezinárodním hudebním poli, žádný jiný varhaník neuvedl v posledních desetiletích tolik světových premiér jako on,“ zdůraznil Maňas. Druhý varhanní koncert se koná v bazilice na Starém Brně a rozezní se při něm oba nástroje, jimiž bazilika disponuje. Posluchači se mohou těšit na ucelenou plejádu francouzských varhaníků/skladatelů od baroka po současnost to, jejich skladby přednese brněnský rodák  Michael Bártek.

Velikonoční festival duchovní hudby bude probíhat od 14. do 28. dubna 2019.

Na úvod festivalu zazní gregoriánský chorál v podání věhlasné Scholy Gregoriany Pragensis a po něm světová premiéra sklady Estonce Toivo Tuleva, která vznikla na objednávku festivalu.  Její název So Shall He Descend odkazuje ke třem sestupům. „Tím prvním je sestoupení Ducha na Jeho národ, druhým Ježíšův sestup z Olivetské hory do Svatého města , který se slaví právě na Květnou neděli, kdy skladba zazní. A třetím, že jsme potomky (descendants) národa, který nadšeně vítal Spasitele a krátce nato žádal Jeho smrt,“ komentuje svoji kompozici Tulev. Většina zhudebněných textů pochází z básně Chalíla Džíbrána. Kromě toho, že dílo vzniklo přímo pro daný čas, je také určeno pro katedrálu na Petrově, kterou loni na podzim skladatel mnohokrát navštívil, aby se seznámil s její akustikou.

Premiéra zazní za přítomnosti autora v podání Filharmonie Brno a sboru Ars Brunensis. Řídit ji bude šéfdirigent Dennis Russell Davies. „Dva dny nato slaví životní jubileum, proto mu chystáme malé překvapení, které bude, věřím, milé i pro přítomné posluchače,“ podotkla Kučerová.

Program:

Nova et vetera

  1. 4. katedrála sv. Petra a Pavla, 19:00

Pašijové meditace

Gregoriánský chorál v liturgii Svatého týdne

Toivo Tulev: So Shall He Descend (světová premiéra skladby na objednávku festivalu)

Schola Gregoriana Pragensis:

Hasan El-Dunia, Ondřej Holub, Jan Kukal, Ondřej Maňour, Ondřej Múčka, Stanislav Předota, Michal Medek umělecký vedoucí David Eben

sólisté Ivana Rusko – soprán, Bettina Schneebeli – mezzosoprán, Jaroslav Březina – tenor, Jiří Hájek – baryton

Ars Brunensis, sbormistr Dan Kalousek

Filharmonie Brno, dirigent Dennis Russell Davies

Byzantské pašije

  1. 4. kostel sv. Josefa, 19:00   

Pravoslavný repertoár Svatého týdne

Philokallia (Praha), umělecký vedoucí Marios Christou

Ecce homo

  1. 4. kostel sv. Josefa, 19:00

František Gregor Emmert: Ajhľa človek, symfonie pro sólové housle

Milan Paľa housle

tenebrae: kostel Nanebevzetí Panny Marie, Jezuitská, vždy 21:00

Jenž jsi na nebesích

  1. 4.

Varhanní recitál Hanse-Ola Ericssona

Johann Sebastian Bach: Preludium h moll BWV 544:1

Johann Sebastian Bach: Klavírní cvičení III, č. 1, 2 a 3

Johann Sebastian Bach: O Mensch, bewein' dein' Sünde gross BWV 622

Georg Muffat: Passacaglia g moll

Pēteris Vasks: Te Deum  

Dietrich Buxtehude: Preludium fis moll BuxWV 146

Johann Sebastian Bach: Vater unser im Himmelreich BWV 682

Johann Sebastian Bach: Fuga h moll BWV 544:2

Hans-Ola Ericsson (SWE) – varhany 

Tvá vůle staň se

  1. 4.

Josef Schreier: Oratorium na Velký pátek

sólisté Anna Petrtylová – canto (Anděl), Monika Machovičová – alt (Boží milosrdenství),

Marek Žihla – tenor (Hříšník), David Malát – bas (Spravedlnost)

Barokní orchestr Pražské konzervatoře, dirigent Jakub Kydlíček 

Světlo beze stínu, pramen pokoje

  1. 4.

Alfred Schnittke: Koncert pro sbor

Vox Iuvenalis, Pěvecký sbor Masarykovy univerzity, Láska opravdivá, Smíšený sbor Kantiléna,

dirigent Jan Ocetek

Španělské Velikonoce v renesančním Římě

  1. 4. kostel sv. Jakuba, 20:00

Velikonoční oslavy na Piazza Navona

(Tomás Luis de Victoria, Francisco Guerrero, Giovanni Pierluigi da Palestrina a další)

La Grande Chapelle (ESP), umělecký vedoucí Albert Recasens

Radost a zář

  1. 4. bazilika Nanebevzetí Panny Marie na Starém Brně, 19:30

velikonoční varhanní koncert Michaela Bártka

Jean-François Dandrieu: Offertoire pour le jour de pâques „O filii et filiæ“

Marcel Dupré: Cortège et litanie op. 19 č. 2

César Franck: Prière, op. 20

Richard Wagner: Karfreitagszauber z opery Parsifal WWV 111, arr. Michael Bártek

Olivier Messiaen: La résurrection du Christ

Olivier Messiaen: Joie et clarté des corps glorieux

Jiří Ropek: Variace na „Victimae paschali laudes“   

Michael Bártek varhany (CH)

Brány pekla prolomeny

  1. 4. Besední dům, 19:30

Johann Sebastian Bach: Lobet den Herrn, alle Heiden BWV 230

Johann Sebastian Bach: Velikonoční oratorium D dur BWV 249

sólisté Pavla Radostová – soprán, Monika Jägerová – alt, Jakub Kubín – tenor, Jiří M. Procházka – bas,

Luise Haugk – barokní hoboj

Czech Ensemble Baroque, dirigent Roman Válek

Philokallia Ensemble/ foto Archaion Kallos

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější