Velikonoční festival duchovní hudby se letos uskuteční po dvouleté odmlce

Velikonoční festival duchovní hudby se letos uskuteční po dvouleté odmlce

Velikonoční festival duchovní hudby s podtitulem Tělo / Vtělení / Oslavení letos proběhne po devětadvacáté. Jako vždy festival začíná na Květnou neděli a končí o dva týdny později. V rámci koncertů se představí Andreas Scholl s Czech Ensemble Baroque, Pavel Zlámal, který vystoupí v novém kostele na Lesné, Hard-Chor Linz, pořádající Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese a další.

„Na loňský rok připadal jubilejní 30. ročník. Protože pro neuskutečněné dva roky vznikla řada unikátních projektů a premiér, letos akce představuje symbolické splynutí těchto programů. Původní emblémy těla – umučeného i oslaveného – se tak staly ještě aktuálnějšími,“ řekl dramaturg festivalu Vladimír Maňas.

„Nabídneme šest koncertů na čtyřech místech a tradičně i trojí temné hodinky u jezuitů, letos poprvé pořádáme jeden z koncertů i v novém kostele na Lesné,“ uvedla ředitelka pořádající Filharmonie Brno Marie Kučerová. Doplnila, že zahajovací koncert bude živě vysílat český rozhlas Vltava, který do záznamu pořídí také koncert Martina Opršála se světovou premiérou skladby pro sedmdesát bicích nástrojů. Letos festival probíhá od 10. do 24. dubna.

Festival zahájí koncert Affettuoso v provedení na dobové nástroje v ladění 430 Hz. Nabídne málo známé a svou intenzitou fascinující Salve Regina Josefa Haydna v konfrontaci s novodobými premiérami děl jeho středoevropských současníků. „Soubor Musica Figuralis se specializuje na hudbu druhé poloviny 18. století. Spolu se čtveřicí výjimečných sólistů se tak bude bezpochyby jednat o špičkové podání,“ uvedl spoludramaturg Ondřej Múčka.

O den později, v pondělí se dění festivalu přesune z Minoritské na Lesnou, kde Pavel Zlámal přednese v české premiéře Meditaci pro sólový pro klarinet islandského autora Atli Heimir Sveinssona. „Na interpreta klade skladba extrémní nároky, jak v detailu, tak v celku. Smysl pro precizní provedení detailu, kontrolu dynamiky a vůbec virtuózní nadhled hráče si skladba žádá v pasážích zvukově delikátních i v naléhavých dynamikách,“ uvedl Zlámal k přibližně osmdesátiminutové skladbě. Jedná se o první festivalový koncert v tomto prostoru. „Je krásný, ale akusticky poněkud problematický, zejména kvůli klenutému stropu. S Pavlem jsme na místě pečlivě vážili, zda tam toto dílo můžeme kvůli dlouhému dozvuku provést a shodli jsme se, že ano,“ podotkl Múčka.

V úterý se posluchači mohou těšit na koncert Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Na Petrově zazní nové nastudování kantáty So Shall He Descend Estonce Toivo Tuleva, která vznikla na objednávku festivalu před třemi lety. „I tady se řešila akustika. Dílo je zkomponováno na míru katedrále tak, aby její případné nedostatky obrátilo v přednosti. Toivo místo navštívil, řešili jsme pak ještě telefonicky různé detaily, kdy jsem chodil katedrálou a zpíval, abychom věděli kde co jak zní,“ uvedl Maňas. Tulevově kantátě budou předcházet skladby Antona Brucknera v podání orchestru a sboru Hard-Chor Linz.

Další sólový koncert se uskuteční ve středu 20. dubna a přinese světovou premiéru Pavla Zemka Nováka napsanou pro bicistu Martina Opršála. Dílo Adorace Nejsvětějšího Srdce Ježíšova je zkomponováno pro sedmdesát bicích nástrojů třiceti druhů, Zemek Novák jím vyjadřuje obdiv k Opršálovu umění. Vznikalo devět let a poměrně dlouho čekalo kvůli kolosálnosti na vhodnou dobu a příležitost své premiéry. „To, co na prvních stranách partitury vypadá jako záležitost několika kovových nástrojů – zvonů, činelů, tamtamu, trianglu – se postupem rozrůstá na desetiřádkový hustě popsaný systém posledních částí. Odmítal jsem škrty a redukce, proto jsem si k provedení premiéry přizval další dvě bicistky a houslistku,“ uvedl Opršál.

V pátek 22. dubna se na stejném místě, tedy v kostele na náměstí Míru rozezní varhany. Chorvat Višeslav Jaklin tam představí skladby tří německých autorů z období raného a vrcholného baroka, mimo jiné J. S. Bacha.

Závěrečný nedělní koncert nabídne hvězdného kontratenoristu Andrease Scholla se sólisty a souborem Czech Ensemble Baroque. Na programu jsou slavnostní žalmy Antonia Vivaldiho Beatus vir a Dixit Dominus pro dva orchestry a dva sbory a Bachova kantáta Ich habe genung. „Bach je zařazen na výslovné přání Andrease Scholla. Tematicky se do této doby příliš nehodí, jeho motivem je totiž smrt, on ale toužil představit svoje podání, ve kterém akcentuje naději v nový život, naději v to, co přichází po pozemské smrti,“ zdůraznila Kučerová.

Tradičně se konají také tenebrae, tedy temné hodinky, tři koncerty při svíčkách na Škaredou středu, Zelený čtvrtek a Velký pátek. Od devíti večer nabídnou v kostele v Jezuitské kompletní cyklus Responsorií Carla Gesualda da Venosa v podání tří různých souborů doplněných o chorální zpěvy a sólové nástroje: Czech Ensemble Baroque Quintet, Societas Incognitum a Ensemble Versus. „Nejedná se o stejný program, každý soubor provede devět různých žalmů. Ale na závěr zazní vždy stejné Benedictus, takže lidé mohou porovnat tři různá podání stejné skladby,“ upozornil Múčka.

Andreas Scholl/ Foto Patrick Walter

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

Nejčtenější