Velikonoční festival duchovní hudby: Singer Pur, Ensemble Musikfabrik, Filharmonie Brno a Dennis Russell Davies

Velikonoční festival duchovní hudby: Singer Pur, Ensemble Musikfabrik, Filharmonie Brno a Dennis Russell Davies

Velikonoční festival duchovní hudby vstupuje do 27. ročníku s tématem Zahrada, vinice. V rámci festivalu se představí německé soubory Singer Pur a Ensemble Musikfabrik, dále Motus Harmonicus, Cappella Mariana nebo Vox Iuvenalis, Český filharmonický sbor Brno a Filharmonie Brno v čele s nastávajícím šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem.

Letošní 27. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby je inspirován emblémem zahrady i jejími poklady. „Symbolika rostlin je s křesťanskou tradicí svázána podobně úzce jako jejich praktické využití, naše porozumění těmto významům i spojitosti různých květin s jednotlivými částmi liturgického roku se však postupně vytrácejí. Velikonoční festival chce tyto různé významy připomenout,“ uvedl dramaturg festivalu Vladimír Maňas.

Festival proto začíná na Olivetské hoře s Beethovenovým oratoriem, v Getsemanské zahradě setrvává v bdění (Vigilie Wolfganga Rihma) a k lidové tradici odkazuje vyjitím za hradby města do secesního chrámu Neposkvrněného Početí Panny Marie na Křenové, kde zaznějí Janovy pašije na nápěvy moravských lidových písní. „K tomuto koncertu se váží dvě „poprvé“. Festival se totiž poprvé spojí s folklorní hudbou a poprvé se koná v secesním kostele na Křenové ulici. Je krásný a svojí květinovou výmalbou přímo stvořený pro naše letošní téma,“ uvedla ředitelka pořádající Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Dramaturg festivalu dále zmiňuje letošní koncerty a vystupující soubory. „Například Vigilia od Wolfganga Rihma slibují intenzivní hodinový zážitek vrcholící silnou katarzí. Navíc v podání dvou špičkových německých souborů Singer Pur a Ensemble Musikfabrik. Další koncert s názvem Resurrexit Sicut Dixit nabídne festivalovou premiéru přebudovaných varhan v kostele sv. Tomáše. Posluchačům se představí špičkový rakouský varhaník Konstantin Reyemaier a v brněnské premiéře uvede rozsáhlou sonátu Edwarda Elgara,“ dodává Maňas.

V rámci závěrečného koncertu festivalu se v Brně poprvé představí nastupující šéfdirigent Dennis Russell Davies. „Na úvod večera zazní Te Deum Arvo Pärta, svým způsobem dosud nepřekonaná skladba, kterou shodou okolností premiéroval Maestro Davies v roce 1985. Poté zazní skladba Davida Matthewse The New Fire, která vznikla na objednávku festivalu a symbolizuje vnášení světla do chrámu. A večer uzavře Janáčkova Glagolská mše,“ upozornila Kučerová. Ne náhodou se koncert koná v Bazilice na Starém Brně. „Péče o zahradu starobrněnského kláštera otevřela bránu k porozuměním zákonům dědičnosti Johannu Mendelovi. A nechybí ani hudební spojení: Leoš Janáček zde roku 1884 dirigoval zádušní mši za opata Mendela,“ uzavírá Maňas.

Festival potrvá od 25. března do 8. dubna 2018.

Velikonoční festival duchovní hudby 2017/ foto Petr Francán

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Velionoční festival duchovní hudby: Na hoře Olivetské

25.3.2018, 20:00 / kostel sv. Janů (u minoritů)

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější