Velikonoční festival duchovní hudby: Singer Pur, Ensemble Musikfabrik, Filharmonie Brno a Dennis Russell Davies

Velikonoční festival duchovní hudby: Singer Pur, Ensemble Musikfabrik, Filharmonie Brno a Dennis Russell Davies

Velikonoční festival duchovní hudby vstupuje do 27. ročníku s tématem Zahrada, vinice. V rámci festivalu se představí německé soubory Singer Pur a Ensemble Musikfabrik, dále Motus Harmonicus, Cappella Mariana nebo Vox Iuvenalis, Český filharmonický sbor Brno a Filharmonie Brno v čele s nastávajícím šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem.

Letošní 27. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby je inspirován emblémem zahrady i jejími poklady. „Symbolika rostlin je s křesťanskou tradicí svázána podobně úzce jako jejich praktické využití, naše porozumění těmto významům i spojitosti různých květin s jednotlivými částmi liturgického roku se však postupně vytrácejí. Velikonoční festival chce tyto různé významy připomenout,“ uvedl dramaturg festivalu Vladimír Maňas.

Festival proto začíná na Olivetské hoře s Beethovenovým oratoriem, v Getsemanské zahradě setrvává v bdění (Vigilie Wolfganga Rihma) a k lidové tradici odkazuje vyjitím za hradby města do secesního chrámu Neposkvrněného Početí Panny Marie na Křenové, kde zaznějí Janovy pašije na nápěvy moravských lidových písní. „K tomuto koncertu se váží dvě „poprvé“. Festival se totiž poprvé spojí s folklorní hudbou a poprvé se koná v secesním kostele na Křenové ulici. Je krásný a svojí květinovou výmalbou přímo stvořený pro naše letošní téma,“ uvedla ředitelka pořádající Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Dramaturg festivalu dále zmiňuje letošní koncerty a vystupující soubory. „Například Vigilia od Wolfganga Rihma slibují intenzivní hodinový zážitek vrcholící silnou katarzí. Navíc v podání dvou špičkových německých souborů Singer Pur a Ensemble Musikfabrik. Další koncert s názvem Resurrexit Sicut Dixit nabídne festivalovou premiéru přebudovaných varhan v kostele sv. Tomáše. Posluchačům se představí špičkový rakouský varhaník Konstantin Reyemaier a v brněnské premiéře uvede rozsáhlou sonátu Edwarda Elgara,“ dodává Maňas.

V rámci závěrečného koncertu festivalu se v Brně poprvé představí nastupující šéfdirigent Dennis Russell Davies. „Na úvod večera zazní Te Deum Arvo Pärta, svým způsobem dosud nepřekonaná skladba, kterou shodou okolností premiéroval Maestro Davies v roce 1985. Poté zazní skladba Davida Matthewse The New Fire, která vznikla na objednávku festivalu a symbolizuje vnášení světla do chrámu. A večer uzavře Janáčkova Glagolská mše,“ upozornila Kučerová. Ne náhodou se koncert koná v Bazilice na Starém Brně. „Péče o zahradu starobrněnského kláštera otevřela bránu k porozuměním zákonům dědičnosti Johannu Mendelovi. A nechybí ani hudební spojení: Leoš Janáček zde roku 1884 dirigoval zádušní mši za opata Mendela,“ uzavírá Maňas.

Festival potrvá od 25. března do 8. dubna 2018.

Velikonoční festival duchovní hudby 2017/ foto Petr Francán

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Velionoční festival duchovní hudby: Na hoře Olivetské

25.3.2018, 20:00 / kostel sv. Janů (u minoritů)

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější