Velikonoční festival duchovní hudby v chrámech i při svíčkách

Velikonoční festival duchovní hudby v chrámech i při svíčkách

Během 24. ročníku festivalu čeká publikum v prostorách brněnských kostelů celkem devět koncertů. Pestrý program obsáhne středověké chorální zpěvy, renesanční vícehlas z unikátních brněnských rukopisů, Janovy pašije i zvuk varhan doplněný baskytarou.

Tematické vymezení letošního ročníku je zrcadlové vůči předešlému ročníku Východ – Počátek. Festival je tedy letos věnován opačné světové straně Západ – Ratio, tématům apokalyptickým, racionalitě a posledním věcem člověka i světa. Polští hosté – Wrocławský barokní orchestr s Andrzejem Kosendiakem uvedou Bachovy Pašije podle sv. Jana. Již tradiční Temné hodinky nabídnou například premiérové uvedení soudobých Pašijí sv. Jana – série motet Jana Hanuše zkomponovaných na objednávku festivalu. Provede je mužské vokálního kvarteto Q VOX. Druhou polovinu festivalu ozdobí koncert Christiana Schmitta, jednoho z nejžádanějších mladých varhaníků, který před dvěma lety vstoupil společně s Magdalenou Koženou v rámci Koncertu pro Brno. Jeho koncert bude také holdem novým varhanám v jezuitském kostele. Mimořádnou událostí bude provedení renesanční Šestihlasé mše Antoine Brumela, která se dochovala v Brně. Závěrečný koncert na Petrově, na němž zazní velikonoční kombinace mistrovských děl rakouského skladatele a varhaníka Antona Brucknera, opět spojí Český filharmonický sbor BrnoFilharmonii Brno pod vedením jejího šéfdirigenta Aleksandara Markoviće.

Doprovodný program nabízí mimo jiné Pontifikální mši svatou, celebrovanou brněnským biskupem Mons. Vojtěchem Cikrlem nebo Velikonoční kantáty v konventu Milosrdných bratří. Festival, který provede posluchače dvěma velikonočními týdny, se koná pod hlavičkou Filharmonie Brno počtvrté. Zahajovací koncert se koná 29. března v kostele sv. Janů na Minoritské, Filharmonie Brno, Slovenský filharmonický sbor a sólisté na něm uvedou skladby Francise Poulenca a Arvo Pärta.

Christian Schmitt, foto Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Velikonoční festival duchovní hudby: Stabat Mater

29.3.2015, 20:00 / kostel sv. Janů (u minoritů)

Velikonoční festival duchovní hudby: Pašije podle sv.Jana

31.3.2015, 19:00 / kostel sv. Janů (u minoritů)

Temné hodinky festivalu I. (tenebrae) – večery s hudbou při svíčkách

1.4.2015, 21:00 / kostel Nanebevzetí Panny Marie (u jezuitů)

Temné hodinky festivalu II. (tenebrae) – večery s hudbou při svíčkách

2.4.2015, 21:00 / kostel Nanebevzetí Panny Marie (u jezuitů)

Temné hodinky festivalu III. (tenebrae) – večery s hudbou při svíčkách

3.4.2015, 21:00 / kostel Nanebevzetí Panny Marie (u jezuitů)

Velikonoční festival duchovní hudby: Varhanní recitál Christiana Schmitta

7.4.2015, 19:00 / kostel Nanebevzetí Panny Marie (u jezuitů)

Velikonoční festival duchovní hudby: Vlámové v Brně

8.4.2015, 19:00 / evangelický kostel J. A. Komenského (zvaný Červený)

Velikonoční festival duchovní hudby: Koncert Kantilény

10.4.2015, 20:00 / kostel sv. Augustina

Velikonoční festival duchovní hudby: Chvalte ho zvukem polnice

12.4.2015, 19:00 / katedrála svatých Petra a Pavla


Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Nejčtenější