Velikonoční festival duchovní hudby letos nese podtitul Tělo / Vtělení / Oslavení. Zítra ho zahájí soubor Musica Figuralis specializovaný na hudbu druhé poloviny 18. století. Koncert s názvem Affettuoso zazní v provedení na dobové nástroje v ladění 430 Hz. Koncert vysílá živě Český rozhlas Vltava. Dále jsou na festivalovém programu umělci a soubory jako Andreas Scholl s Czech Ensemble Baroque, Pavel Zlámal, který vystoupí v novém kostele na Lesné, Hard-Chor Linz, pořádající Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese a další.
Zítřejší zahajovací koncert proběhne v kostele sv. Janů. „Zazní na něm novodobá premiéra Miserere c moll Josepha Puschmanna, česká novodobá premiéra díla Serenata affettuosa per la Quaresima Antona Zimmermanna a Salve Regina Josefa Haydna, které fascinuje svojí intenzitou,“ uvedl dramaturg festivalu Vladimír Maňas. Tento koncert vysílá živě Český rozhlas Vltava. Letošní festival probíhá od 10. do 24. dubna.
O den později, v pondělí se dění festivalu přesune z Minoritské na Lesnou, kde Pavel Zlámal přednese v české premiéře Meditaci pro sólový pro klarinet islandského autora Atli Heimir Sveinssona. „Na interpreta klade skladba extrémní nároky, jak v detailu, tak v celku. Smysl pro precizní provedení detailu, kontrolu dynamiky a vůbec virtuózní nadhled hráče si skladba žádá v pasážích zvukově delikátních i v naléhavých dynamikách,“ uvedl Zlámal k přibližně osmdesátiminutové skladbě. Jedná se o první festivalový koncert v tomto prostoru. „Je krásný, ale akusticky poněkud problematický, zejména kvůli klenutému stropu. S Pavlem jsme na místě pečlivě vážili, zda tam toto dílo můžeme kvůli dlouhému dozvuku provést a shodli jsme se, že ano,“ podotkl Múčka.
V úterý se posluchači mohou těšit na koncert Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Na Petrově zazní nové nastudování kantáty So Shall He Descend Estonce Toivo Tuleva, která vznikla na objednávku festivalu před třemi lety. „I tady se řešila akustika. Dílo je zkomponováno na míru katedrále tak, aby její případné nedostatky obrátilo v přednosti. Toivo místo navštívil, řešili jsme pak ještě telefonicky různé detaily, kdy jsem chodil katedrálou a zpíval, abychom věděli kde co jak zní,“ uvedl Maňas. Tulevově kantátě budou předcházet skladby Antona Brucknera v podání orchestru a sboru Hard-Chor Linz.
Další sólový koncert se uskuteční ve středu 20. dubna a přinese světovou premiéru Pavla Zemka Nováka napsanou pro bicistu Martina Opršála. Dílo Adorace Nejsvětějšího Srdce Ježíšova je zkomponováno pro sedmdesát bicích nástrojů třiceti druhů, Zemek Novák jím vyjadřuje obdiv k Opršálovu umění. Vznikalo devět let a poměrně dlouho čekalo kvůli kolosálnosti na vhodnou dobu a příležitost své premiéry. „To, co na prvních stranách partitury vypadá jako záležitost několika kovových nástrojů – zvonů, činelů, tamtamu, trianglu – se postupem rozrůstá na desetiřádkový hustě popsaný systém posledních částí. Odmítal jsem škrty a redukce, proto jsem si k provedení premiéry přizval další dvě bicistky a houslistku,“ uvedl Opršál.
V pátek 22. dubna se na stejném místě, tedy v kostele na náměstí Míru rozezní varhany. Chorvat Višeslav Jaklin tam představí skladby tří německých autorů z období raného a vrcholného baroka, mimo jiné J. S. Bacha.
Závěrečný nedělní koncert nabídne hvězdného kontratenoristu Andrease Scholla se sólisty a souborem Czech Ensemble Baroque. Na programu jsou slavnostní žalmy Antonia Vivaldiho Beatus vir a Dixit Dominus pro dva orchestry a dva sbory a Bachova kantáta Ich habe genung. „Bach je zařazen na výslovné přání Andrease Scholla. Tematicky se do této doby příliš nehodí, jeho motivem je totiž smrt, on ale toužil představit svoje podání, ve kterém akcentuje naději v nový život, naději v to, co přichází po pozemské smrti,“ zdůraznila Kučerová.
Tradičně se konají také tenebrae, tedy temné hodinky, tři koncerty při svíčkách na Škaredou středu, Zelený čtvrtek a Velký pátek. Od devíti večer nabídnou v kostele v Jezuitské kompletní cyklus Responsorií Carla Gesualda da Venosa v podání tří různých souborů doplněných o chorální zpěvy a sólové nástroje: Czech Ensemble Baroque Quintet, Societas Incognitum a Ensemble Versus. „Nejedná se o stejný program, každý soubor provede devět různých žalmů. Ale na závěr zazní vždy stejné Benedictus, takže lidé mohou porovnat tři různá podání stejné skladby,“ upozornil Múčka.
Zatím nebyl přidán žádný komentář..