Velikonoční festival se letos dívá na východ

Velikonoční festival se letos dívá na východ

Další díl ucelené koncepce Velikonočního festivalu duchovní hudby je v roce 2014 věnován hledání různých významových vrstev Východu ve smyslu strany vycházejícího slunce, počátku, ženy. Připomenuta bude východní křesťanská liturgie a její vlivy (srbská pravoslavná hudba 19. a počátku 20. století, Janáčkova Glagolská mše). Dalšími tématy budou inspirace východem v evropské hudbě a motiv ženy v barokním oratoriu o svaté Heleně, ve Dvořákově oratoriu Stabat Mater a projektu Ivy Bittové. Druhou osnovou festivalového programu je připomínka Roku české hudby v dílech domácích autorů (Dvořák, Janáček, Handl Gallus, autorský projekt Ivy Bittové ve spojení s chorálními zpěvy z Jistebnického kancionálu) i v dalších souvislostech (Caldarovo oratorium dal roku 1736 v Brně provést hrabě Questenberg).

Program Velikonočního festivalu duchovní hudby

Neděle 13. dubna 2014, 20.00 kostel sv. Janů (u minoritů), Minoritská ulice   

Antonín Dvořák: Stabat Mater

sólisté
Eva Hornyáková, Terézia Kružliaková, Tomáš Juhás, Jozef Benci
Slovenský filharmonický sbor
sbormistryně Blanka Juhaňáková
Filharmonie Brno
dirigent Libor Pešek

Pondělí 14. dubna 2014, 21.00 kostel sv. Jakuba, Jakubské náměstí   

Tenebrae: Iva Bittová a přátelé (světová premiéra)

Iva Bittová – zpěv, housle
Miloš Valent – housle, viola
Ludwig Lusser – varhany
V komorním projektu zaznějí středověké chorální zpěvy z Jistebnického kancionálu a Ivou Bittovou zhudebněné verše jezuity Matěje Tannera.

Úterý 15. dubna 2014, 19.00 kostel sv. Michala, Dominikánské náměstí    

Helena hledající kříž
Antonio Caldara: Sant’ Elena al Calvario

sólisté
Terezie Švarcová, Lucie Rozsnyó, Pavla Štěpničková,
Tomáš Kočan, Ivo Michl
Hof-Musici
umělecký vedoucí Ondřej Macek
Uvedení oratoria o hledání a nalezení Svatého kříže v Jeruzalémě, zhudebněného jedním z nejlepších barokních skladatelů, navazuje na dávnou brněnskou tradici, kdy v postní době zaznívala oratoria v mnoha zdejších chrámech i palácích.

Kostel Nanebevzetí Panny Marie (u jezuitů), Jezuitská ulice, 20.00

Temné hodinky festivalu

středa 16. dubna 2014
Pravoslavné zpěvy o strastném týdnu
Česnokov, Kastalskij, Rachmaninov, Trubačov, Bortňanskyj
mužský pěvecký sbor Láska opravdivá
dirigent Jan Špaček

čtvrtek 17. dubna 2014
Svatý týden ve skladbách Handla Galla, Rubbry a Łukaszewského
OctOpus Vocalis
dirigent Martin Franze

pátek 18. dubna 2014
Pärt: Kanon pokajanen
Ars Brunensis Chorus
dirigent Dan Kalousek

Středa 23. dubna 2014, 20.00 kostel Nanebevzetí Panny Marie, Brno-Zábrdovice, Zábrdovická ulice

Velikonoce na konci 16. století
Jacobus Handl Gallus: velikonoční moteta
Marcin Leopolita: Missa paschalis

Cappella Mariana, vokální soubor
umělecký vedoucí Vojtěch Semerád
Capella Ornamentata, soubor renesančních dechových nástrojů
umělecký vedoucí Richard Šeda
Přední české soubory zaměřené na hudbu 16. a 17. století spojí své síly k provedení vzácně uváděných velikonočních motet Jacoba Handla Galla v neobvykle slavnostním zvuku.

Pátek 25. dubna 2014, 19.00 katedrála sv. Petra a Pavla, Petrov

Srbská ortodoxní liturgie

Bělehradský komorní sbor
sbormistr Vladimir Marković
Z prostorného kůru brněnské katedrály zazní na způsob velikonoční meditace program Bělehradského komorního sboru, který představí pravoslavnou liturgii v jejích méně známých podobách.

Neděle 27. dubna 2014, 19.00 bazilika Nanebevzetí Panny Marie na Starém Brně, Mendlovo náměstí

Oriens: východní reflexe
Andrzej Panufnik: Sinfonia sacra
Leoš Janáček: Glagolská mše

sólisté
Adriana Kohútková, Michaela Kapustová,
Otokar Klein, Richard Novák
Český filharmonický sbor Brno
sbormistr Petr Fiala
Filharmonie Brno
dirigent Petr Altrichter
Janáčkova Glagolská mše náleží mezi nejvýznamnější skladby 20. století. Zazní společně s jednoduše působivou skladbou Sinfonia sacra Andrzeje Panufnika, od jehož narození uplyne v roce 2014 sto let.

VFDH 2013, Singer Pur, foto Petr Francán

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

V neděli začíná v Červeném kostele dvaadvacátý ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby. O současné podobě festivalu i o tom, jak vznikla, jsem mluvil s dramaturgem Vladimírem Maňasemvíce

Soudobou a romantickou hudbu měly na programu poslední dva koncerty letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Velikonoční festival duchovní hudby 2013 má za sebou první tři dny. Pojďme se podívat, jaké byly.  více


Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Nejčtenější