Velikonoční festival se letos dívá na východ

Velikonoční festival se letos dívá na východ

Další díl ucelené koncepce Velikonočního festivalu duchovní hudby je v roce 2014 věnován hledání různých významových vrstev Východu ve smyslu strany vycházejícího slunce, počátku, ženy. Připomenuta bude východní křesťanská liturgie a její vlivy (srbská pravoslavná hudba 19. a počátku 20. století, Janáčkova Glagolská mše). Dalšími tématy budou inspirace východem v evropské hudbě a motiv ženy v barokním oratoriu o svaté Heleně, ve Dvořákově oratoriu Stabat Mater a projektu Ivy Bittové. Druhou osnovou festivalového programu je připomínka Roku české hudby v dílech domácích autorů (Dvořák, Janáček, Handl Gallus, autorský projekt Ivy Bittové ve spojení s chorálními zpěvy z Jistebnického kancionálu) i v dalších souvislostech (Caldarovo oratorium dal roku 1736 v Brně provést hrabě Questenberg).

Program Velikonočního festivalu duchovní hudby

Neděle 13. dubna 2014, 20.00 kostel sv. Janů (u minoritů), Minoritská ulice   

Antonín Dvořák: Stabat Mater

sólisté
Eva Hornyáková, Terézia Kružliaková, Tomáš Juhás, Jozef Benci
Slovenský filharmonický sbor
sbormistryně Blanka Juhaňáková
Filharmonie Brno
dirigent Libor Pešek

Pondělí 14. dubna 2014, 21.00 kostel sv. Jakuba, Jakubské náměstí   

Tenebrae: Iva Bittová a přátelé (světová premiéra)

Iva Bittová – zpěv, housle
Miloš Valent – housle, viola
Ludwig Lusser – varhany
V komorním projektu zaznějí středověké chorální zpěvy z Jistebnického kancionálu a Ivou Bittovou zhudebněné verše jezuity Matěje Tannera.

Úterý 15. dubna 2014, 19.00 kostel sv. Michala, Dominikánské náměstí    

Helena hledající kříž
Antonio Caldara: Sant’ Elena al Calvario

sólisté
Terezie Švarcová, Lucie Rozsnyó, Pavla Štěpničková,
Tomáš Kočan, Ivo Michl
Hof-Musici
umělecký vedoucí Ondřej Macek
Uvedení oratoria o hledání a nalezení Svatého kříže v Jeruzalémě, zhudebněného jedním z nejlepších barokních skladatelů, navazuje na dávnou brněnskou tradici, kdy v postní době zaznívala oratoria v mnoha zdejších chrámech i palácích.

Kostel Nanebevzetí Panny Marie (u jezuitů), Jezuitská ulice, 20.00

Temné hodinky festivalu

středa 16. dubna 2014
Pravoslavné zpěvy o strastném týdnu
Česnokov, Kastalskij, Rachmaninov, Trubačov, Bortňanskyj
mužský pěvecký sbor Láska opravdivá
dirigent Jan Špaček

čtvrtek 17. dubna 2014
Svatý týden ve skladbách Handla Galla, Rubbry a Łukaszewského
OctOpus Vocalis
dirigent Martin Franze

pátek 18. dubna 2014
Pärt: Kanon pokajanen
Ars Brunensis Chorus
dirigent Dan Kalousek

Středa 23. dubna 2014, 20.00 kostel Nanebevzetí Panny Marie, Brno-Zábrdovice, Zábrdovická ulice

Velikonoce na konci 16. století
Jacobus Handl Gallus: velikonoční moteta
Marcin Leopolita: Missa paschalis

Cappella Mariana, vokální soubor
umělecký vedoucí Vojtěch Semerád
Capella Ornamentata, soubor renesančních dechových nástrojů
umělecký vedoucí Richard Šeda
Přední české soubory zaměřené na hudbu 16. a 17. století spojí své síly k provedení vzácně uváděných velikonočních motet Jacoba Handla Galla v neobvykle slavnostním zvuku.

Pátek 25. dubna 2014, 19.00 katedrála sv. Petra a Pavla, Petrov

Srbská ortodoxní liturgie

Bělehradský komorní sbor
sbormistr Vladimir Marković
Z prostorného kůru brněnské katedrály zazní na způsob velikonoční meditace program Bělehradského komorního sboru, který představí pravoslavnou liturgii v jejích méně známých podobách.

Neděle 27. dubna 2014, 19.00 bazilika Nanebevzetí Panny Marie na Starém Brně, Mendlovo náměstí

Oriens: východní reflexe
Andrzej Panufnik: Sinfonia sacra
Leoš Janáček: Glagolská mše

sólisté
Adriana Kohútková, Michaela Kapustová,
Otokar Klein, Richard Novák
Český filharmonický sbor Brno
sbormistr Petr Fiala
Filharmonie Brno
dirigent Petr Altrichter
Janáčkova Glagolská mše náleží mezi nejvýznamnější skladby 20. století. Zazní společně s jednoduše působivou skladbou Sinfonia sacra Andrzeje Panufnika, od jehož narození uplyne v roce 2014 sto let.

VFDH 2013, Singer Pur, foto Petr Francán

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

V neděli začíná v Červeném kostele dvaadvacátý ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby. O současné podobě festivalu i o tom, jak vznikla, jsem mluvil s dramaturgem Vladimírem Maňasemvíce

Soudobou a romantickou hudbu měly na programu poslední dva koncerty letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Velikonoční festival duchovní hudby 2013 má za sebou první tři dny. Pojďme se podívat, jaké byly.  více


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Nejčtenější