Velikonoční festival se letos dívá na východ

Velikonoční festival se letos dívá na východ

Další díl ucelené koncepce Velikonočního festivalu duchovní hudby je v roce 2014 věnován hledání různých významových vrstev Východu ve smyslu strany vycházejícího slunce, počátku, ženy. Připomenuta bude východní křesťanská liturgie a její vlivy (srbská pravoslavná hudba 19. a počátku 20. století, Janáčkova Glagolská mše). Dalšími tématy budou inspirace východem v evropské hudbě a motiv ženy v barokním oratoriu o svaté Heleně, ve Dvořákově oratoriu Stabat Mater a projektu Ivy Bittové. Druhou osnovou festivalového programu je připomínka Roku české hudby v dílech domácích autorů (Dvořák, Janáček, Handl Gallus, autorský projekt Ivy Bittové ve spojení s chorálními zpěvy z Jistebnického kancionálu) i v dalších souvislostech (Caldarovo oratorium dal roku 1736 v Brně provést hrabě Questenberg).

Program Velikonočního festivalu duchovní hudby

Neděle 13. dubna 2014, 20.00 kostel sv. Janů (u minoritů), Minoritská ulice   

Antonín Dvořák: Stabat Mater

sólisté
Eva Hornyáková, Terézia Kružliaková, Tomáš Juhás, Jozef Benci
Slovenský filharmonický sbor
sbormistryně Blanka Juhaňáková
Filharmonie Brno
dirigent Libor Pešek

Pondělí 14. dubna 2014, 21.00 kostel sv. Jakuba, Jakubské náměstí   

Tenebrae: Iva Bittová a přátelé (světová premiéra)

Iva Bittová – zpěv, housle
Miloš Valent – housle, viola
Ludwig Lusser – varhany
V komorním projektu zaznějí středověké chorální zpěvy z Jistebnického kancionálu a Ivou Bittovou zhudebněné verše jezuity Matěje Tannera.

Úterý 15. dubna 2014, 19.00 kostel sv. Michala, Dominikánské náměstí    

Helena hledající kříž
Antonio Caldara: Sant’ Elena al Calvario

sólisté
Terezie Švarcová, Lucie Rozsnyó, Pavla Štěpničková,
Tomáš Kočan, Ivo Michl
Hof-Musici
umělecký vedoucí Ondřej Macek
Uvedení oratoria o hledání a nalezení Svatého kříže v Jeruzalémě, zhudebněného jedním z nejlepších barokních skladatelů, navazuje na dávnou brněnskou tradici, kdy v postní době zaznívala oratoria v mnoha zdejších chrámech i palácích.

Kostel Nanebevzetí Panny Marie (u jezuitů), Jezuitská ulice, 20.00

Temné hodinky festivalu

středa 16. dubna 2014
Pravoslavné zpěvy o strastném týdnu
Česnokov, Kastalskij, Rachmaninov, Trubačov, Bortňanskyj
mužský pěvecký sbor Láska opravdivá
dirigent Jan Špaček

čtvrtek 17. dubna 2014
Svatý týden ve skladbách Handla Galla, Rubbry a Łukaszewského
OctOpus Vocalis
dirigent Martin Franze

pátek 18. dubna 2014
Pärt: Kanon pokajanen
Ars Brunensis Chorus
dirigent Dan Kalousek

Středa 23. dubna 2014, 20.00 kostel Nanebevzetí Panny Marie, Brno-Zábrdovice, Zábrdovická ulice

Velikonoce na konci 16. století
Jacobus Handl Gallus: velikonoční moteta
Marcin Leopolita: Missa paschalis

Cappella Mariana, vokální soubor
umělecký vedoucí Vojtěch Semerád
Capella Ornamentata, soubor renesančních dechových nástrojů
umělecký vedoucí Richard Šeda
Přední české soubory zaměřené na hudbu 16. a 17. století spojí své síly k provedení vzácně uváděných velikonočních motet Jacoba Handla Galla v neobvykle slavnostním zvuku.

Pátek 25. dubna 2014, 19.00 katedrála sv. Petra a Pavla, Petrov

Srbská ortodoxní liturgie

Bělehradský komorní sbor
sbormistr Vladimir Marković
Z prostorného kůru brněnské katedrály zazní na způsob velikonoční meditace program Bělehradského komorního sboru, který představí pravoslavnou liturgii v jejích méně známých podobách.

Neděle 27. dubna 2014, 19.00 bazilika Nanebevzetí Panny Marie na Starém Brně, Mendlovo náměstí

Oriens: východní reflexe
Andrzej Panufnik: Sinfonia sacra
Leoš Janáček: Glagolská mše

sólisté
Adriana Kohútková, Michaela Kapustová,
Otokar Klein, Richard Novák
Český filharmonický sbor Brno
sbormistr Petr Fiala
Filharmonie Brno
dirigent Petr Altrichter
Janáčkova Glagolská mše náleží mezi nejvýznamnější skladby 20. století. Zazní společně s jednoduše působivou skladbou Sinfonia sacra Andrzeje Panufnika, od jehož narození uplyne v roce 2014 sto let.

VFDH 2013, Singer Pur, foto Petr Francán

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

V neděli začíná v Červeném kostele dvaadvacátý ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby. O současné podobě festivalu i o tom, jak vznikla, jsem mluvil s dramaturgem Vladimírem Maňasemvíce

Soudobou a romantickou hudbu měly na programu poslední dva koncerty letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Velikonoční festival duchovní hudby 2013 má za sebou první tři dny. Pojďme se podívat, jaké byly.  více


Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější