Velké operní inscenace jsou zpět na jevišti Janáčkova divadla

8. březen 2019, 1:00

Velké operní inscenace jsou zpět na jevišti Janáčkova divadla

Do nově opraveného Janáčkova divadla se v měsíci březnu a dubnu vrací inscenace z klasického i soudobého repertoáru. Součástí programu bude opět Láska na dálku a Epos o Gilgamešovi / Dido a Aeneas.

Na jeviště Janáčkova divadla se vrací jedna z nejuznávanějších oper 21. století Láska na dálku finské skladatelky Kaiji Saariaho a libanonského libretisty Amina Maaloufa. Autoři našli inspiraci v historické postavě trubadúra Jaufrého Rudela. Amin Maalouf napsal libreto stejně krásné a mnohoznačné jako písně trubadúrů a Kaija Saariho ho naplnila hudbou, kde proplétají hudební nástroje, elektronické zvuky a lidské hlasy v jedinečný celek plný barev a emocí. Poetická inscenace režiséra Jiřího Heřmana a dirigenta Marko Ivanoviće se vrací na tři představení 23., 24. a 29. března 2019.

V dubnu je na scénu vrátí spojení oratoria Bohuslava Martinů Epos o Gilgamešovi s barokní operou Henryho Purcella Dido a Aeneas. Martinů patřil ke skladatelům, kteří v první polovině 20. století znovu objevili krásu barokních mistrů a jeho Epos o Gilgamešovi ji svou průzračností, výraznou rytmikou a ozvuky starověkých nástrojů v mnohém evokuje. Dílo Henryho Purcella neztratilo i přes propast staletí svou emocionální sílu a lament Dido loučící se před smrtí s Belindou bude vždy patřit k tomu nejkrásnějšímu, co bylo pro lidský hlas napsáno. Pro tuto příležitost rozšíří orchestr opery členové Collegia 1704 spolu s dirigentem Václavem Luksem. Ohlášeny jsou pouze dvě reprízy, a to 4. a 7. dubna 2019.

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Epos o Gilgamešovi / Dido a Aeneas

4.4.2019, 19:00 / Janáčkovo divadlo

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější