Vesmírná odysea jako dětská opera v Kabinetu múz

Vesmírná odysea jako dětská opera v Kabinetu múz

Největší výzvou při práci s dětským orchestrem je dosáhnout ticha. Nastudování Cageovy 4´33´´ je v tomto smyslu vyšší metou než Bachovy koncerty na straně jedné, nebo Schönbergova dodekafonie na straně druhé. 2´16´´ a půl je soudobá opera, která vznikla díky spoluprací dětí a profesionálních hudebníků ze Slovenské filharmonie v Bratislavě s realisticky skromnějšími očekáváními. Její hlavní osou je dětská porce ticha, a také dětské horory. Zvuky, které se při tom objevují, mají za úkol vyplňovat mezery a štěrbiny mezi nimi. Výsledek osciluje mezi hudbou a ruchy, mezi vesmírným tichem a Vesmírnou odyseou. Jde přitom o rovnocennou spolupráci dětí a profesionálních hudebníků. Cílem projektu bylo mimo jiné propojit korejské a slovenské děti žijící v Žilině. Výsledný projekt má několik rovin, které odráží jednotlivé vývojové etapy. Kromě opery ho tvoří hororové animace vytvořené korejskými a slovenskými dětmi pod vedením lektorky SeEun Lee v létě 2013.

Jediné brněnské provedení opery Marka Piačeka proběhne v Kabinetu múz v sobotu 24. května od 18 hod. Děti jsou pochopitelně vítány.

Hudební kompozice, dirigent: Marek Piaček
Hrají: dětský orchestr a profesionální hudebníci Slovenské filharmonie v Bratislavě

Dramaturgie: Ivana Rumanová, Barbora Uríková
Video: Algis Kaveckis
Animace: SeEun Lee
Zvuk: Dušan Dobiaš, Petr Vrba, Hankil Ryu, Jan Burian
Scénografie: Martu Hlavajová
Hudební spolupráce: Ted van Leeuwen
Textové úpravy, překlad: Anna Lengyel
Grafická spolupráce: Martin Krkošek
Konsultace: Hanka Hudcovičová-Lukšů
Účinkují: Adamcová Ema, Bartošák Michal, Brezániová Gabriela, Čierna Johanka, Garčár Matej, Horváthová Nelli, Kardošová Terezka, Knorst Carolina, Konáriková Nina, Majdanová Terezka, Majtánová Marína, Mihalcová Simonka, Molnárová Nelka, Ničíková Dorotka, Viliam John O’Brien, Papala Šimon, Sabolová Natasha, Sopčáková Alžbetka, Starinská Ema, Škvareková Žofia, Šimko Marcel, Tinková Martina, Urík Tomáš, Uríková Paulína, Žideková Mária, Urík Jakub
Housle, pedagogické vedení: Zuzana Kolenová, flétna: Cyril Šikula, lesní roh: Karol Nitran
Produkce: Stanica – Žilina Záriečie

Opera vznikla jako součást medzinárodního projektu Karaoke Europe, který propojuje umělecké aktivity čtyřech různých kulturních organizací z Evropy: Stanica – Žilina Záriečie (SK), Divadlo Archa (CZ), PanoDrama (HU) 5E Kwartier (NL).

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Nejčtenější