Vilém Petrželka, žák dvou velkých skladatelů

Vilém Petrželka, žák dvou velkých skladatelů

Před sto dvaceti pěti lety se narodil Vilém Petrželka (10. září 1889 Brno-Královo Pole – 10. ledna 1967 Brno), skladatel, pedagog a organizátor hudebního života v Brně. Ve skladbě byl žákem Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka, u nějž v roce 1914 absolvoval mistrovský kurz na pražské konzervatoři.

V letech 1919–1952 vyučoval na konzervatoři v Brně, od roku 1947 také na JAMU, kde působil do roku 1960. V roce 1957 byl jmenován profesorem. Z jeho učitelů ho více ovlivnil V. Novák, jeho vliv je slyšet i ve vrcholné Petrželkově kantátě Námořník Mikuláš. Ta byla naposledy provedena v Brně na minulém ročníku festivalu Janáček Brno v roce 2012. Opera Horník Pavel z roku 1938 nebyla nikdy provedena.

Petrželka je autorem Pastorální sinfonietty z roku 1951, Symfonie z roku 1956 a několika písňových cyklů. Za druhé světové války získal značný ohlas jeho vlastenecký sbor To je má zem. Pod vlivem lidové písně napsal cyklus mužských sborů Slováckou pěšinouPísně v lidovém tónu pro zpěv a klavír.

Vilém Petrželka byl také učitelem Besedy Brněnské, členem České akademie věd a umění, zakládajícím členem Klubu moravských skladatelů, později předsedou brněnské odbočky Svazu československých skladatelů (1957–1962). Byl jmenován zasloužilým umělcem a získal vyznamenání Za vynikající práci.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Před sto čtyřiceti lety se v Přerově narodil František Neumann, první šéf brněnské opery po První světové válce a dirigent světových premiér oper Leoše Janáčka.  více

Zakladatel a vedoucí Českého filharmonického sboru Brno Petr Fiala včera převzal Cenu města Brna v oblasti hudby.  více

Před pěti lety zemřel skladatel, hudební teoretik a profesor JAMU Alois Piňos, významná osobnost české nové hudby šedesátých let.  více


Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Nejčtenější