Vítězslava Kaprálová: Dopisy domů

Vítězslava Kaprálová: Dopisy domů

K příležitosti stého výročí skladatelčina narození byla vydána první souborná publikace dosud neznámé korespondence Dopisy domů, dokumentující posledních pět let života jedné z nejzajímavějších postav české hudební moderny třicátých let minulého století – Vítězslavy Kaprálové.

Dopisy doplnila komentáři a předmluvou Karla Hartl. Prostřednictvím vtipného a bezprostředního komentáře jejich autorky může čtenář nahlédnout do zákulisí hudebního života Prahy a Paříže druhé poloviny třicátých let a v její osobité výpovědi i do pozadí některých událostí tragické doby, v níž česká kultura přišla o část celé jedné hudební generace. Publikace byla vydána v omezeném nákladu ke stému výroci skladatelčina narození.

Vítězslava Kaprálová během svého krátkého života napsala asi čtyřicet skladeb a získávala uznání kritiky i široké veřejnosti. Hudbě se věnovala od raného věku, její otec byl skladatel a klavírista Václav Kaprál. Kaprálová studovala na brněnské konzervatoři dirigování pod vedením Zdeňka Chalabaly a kompozici u Viléma Petrželky. Po absoluturiu pokračovala na pražské konzervatoři u Václava Talicha a Vítězslava Nováka. Závěrem studia dirigovala Vojenskou symfonietou v provedení České filharmonie, což bylo tehdy poprvé, kdy orchestr řídila žena. Kaprálová pokračovala ve studiích v Paříži. Její první velké úspěchy však překřížila druhá světová válka. Kaprálová se na začátku roku 1940 provdala za Jiřího Muchu, po krátké nemoci však 16. června 1940 umírá ve francouzském Montpellier.

Obsah

Úvod

Dopisy s výkladovými poznámkami a komentářem

Rok 1935 – dopisy 1 až 17

Rok 1936 – dopisy 18 až 32

Rok 1937 – dopisy 33 až 73

Rok 1938 – dopisy 74 až 135

Rok 1939 – dopisy 136 až 190

Rok 1940 – dopisy 191 až 196

Ediční poznámka

Bibliografická poznámka

Seznam použité literatury

Rejstřík skladeb Vitězslavy Kaprálové

Jmenný rejstřík

Poděkování

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější