Vítězslava Kaprálová: Dopisy domů

Vítězslava Kaprálová: Dopisy domů

K příležitosti stého výročí skladatelčina narození byla vydána první souborná publikace dosud neznámé korespondence Dopisy domů, dokumentující posledních pět let života jedné z nejzajímavějších postav české hudební moderny třicátých let minulého století – Vítězslavy Kaprálové.

Dopisy doplnila komentáři a předmluvou Karla Hartl. Prostřednictvím vtipného a bezprostředního komentáře jejich autorky může čtenář nahlédnout do zákulisí hudebního života Prahy a Paříže druhé poloviny třicátých let a v její osobité výpovědi i do pozadí některých událostí tragické doby, v níž česká kultura přišla o část celé jedné hudební generace. Publikace byla vydána v omezeném nákladu ke stému výroci skladatelčina narození.

Vítězslava Kaprálová během svého krátkého života napsala asi čtyřicet skladeb a získávala uznání kritiky i široké veřejnosti. Hudbě se věnovala od raného věku, její otec byl skladatel a klavírista Václav Kaprál. Kaprálová studovala na brněnské konzervatoři dirigování pod vedením Zdeňka Chalabaly a kompozici u Viléma Petrželky. Po absoluturiu pokračovala na pražské konzervatoři u Václava Talicha a Vítězslava Nováka. Závěrem studia dirigovala Vojenskou symfonietou v provedení České filharmonie, což bylo tehdy poprvé, kdy orchestr řídila žena. Kaprálová pokračovala ve studiích v Paříži. Její první velké úspěchy však překřížila druhá světová válka. Kaprálová se na začátku roku 1940 provdala za Jiřího Muchu, po krátké nemoci však 16. června 1940 umírá ve francouzském Montpellier.

Obsah

Úvod

Dopisy s výkladovými poznámkami a komentářem

Rok 1935 – dopisy 1 až 17

Rok 1936 – dopisy 18 až 32

Rok 1937 – dopisy 33 až 73

Rok 1938 – dopisy 74 až 135

Rok 1939 – dopisy 136 až 190

Rok 1940 – dopisy 191 až 196

Ediční poznámka

Bibliografická poznámka

Seznam použité literatury

Rejstřík skladeb Vitězslavy Kaprálové

Jmenný rejstřík

Poděkování

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Nejčtenější