Vladimír Maňas a jeho přednáška na téma Nicolaus Zangius: hudebník pozdní renesance

Vladimír Maňas a jeho přednáška na téma Nicolaus Zangius: hudebník pozdní renesance

Už zítra proběhne veřejná habilitační přednáška Vladimíra Maňase s názvem Nicolaus Zangius: hudebník pozdní renesance. Maňasovu knihu o Nicolausi Zangiovi i s nahrávkou jeho skladeb vydalo nakladatelství Munipress a je dostupná online.

Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D. je český muzikolog, historik, sbormistr a organizátor hudebního života. Výsledkem jeho habilitační práce je pojednáné o hudebníkovi dosud ne zcela objasněného původu, který působil na počátku 17. století jako služebník císařského dvora v Praze, kapelník hlavního městského kostela v hanzovním městě Gdaňsk i jako zakladatel a vedoucí instrumentálního souboru (muziky) Karla z Lichtenštejna, tehdejšího moravského zemského hejtmana. Případová studie, kterou Maňas přednese se nesoustředí jen na tradiční muzikologická témata. Detailní studium různorodého typu pramenů poodkrylo nové výzkumné horizonty, které tvoří osu habilitační přednášky: komplexní pochopení role hudebníka (nikoli jen jako tvůrce), role hudby v předmoderním pojetí daru a reciprocity, příležitostná díla, význam dobových inventářů pro pochopení role skladatele, různorodost stylů liturgické hudby počátku 17. století a konečně budování hudebního souboru v kontextu aristokratické reprezentace. Habilitační přednáška proběhne zítra, tedy ve středu 10. listopadu od 15:00 do 16:00 v budově N Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, Janáčkovo náměstí 2a, Brno, posluchárna N41.

Knihu o Nicolausi Zangiovi i s nahrávkou jeho skladeb vydalo nakladatelství Munipress. V online podobě je dostupná zde.

Vladimír Maňas/ Foto Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější