Vojenský umělecký soubor Ondráš oslaví 70 let

18. říjen 2024, 10:00

Vojenský umělecký soubor Ondráš oslaví 70 let

Vojenský umělecký soubor Ondráš se na umělecké scéně pohybuje již 70 let. Ke svému výročí připravil galavečer plný hudby a tance Ondráš 70, který se uskuteční v sobotu v Janáčkově divadle. Program nabídne průřez uměleckou tvorbou tohoto tělesa doplněný videoprojekcemi. Představení bude možné sledovat také online a to až do nedělní půlnoci.

Diváci budou mít možnost zhlédnout choreografie od počátků souboru, dřívějšího Vojenského souboru písní a tanců Jánošík, přes úspěšná programová čísla 90. let, kdy se z Jánošíka stal Ondráš, až po současnou tvorbu posledních 10 let. Na pódiu se vystřídají mimo jiné ukázky z pořadů Příběhy tancem vyzpívané, Čertovinky, Dvanáctero, Příběh zbojníka nebo kRok za kRokem. Program obohatí také mnoho hostů – bývalých členů, kteří se napříč generacemi setkají opět na jednom pódiu. 

Vojenský soubor písní a tanců Jánošík – dnes Vojenský umělecký soubor Ondráš, dva různé názvy, ale jeden soubor tvořící již 70 let. Vojenský umělecký soubor Ondráš z Brna je profesionální umělecké těleso zřizované Ministerstvem obrany ČR. Je složený z Orchestru lidových nástrojů, taneční skupina a dívčího sboru. Prostřednictvím hudby, zpěvu a tance představuje divákům umělecky stylizovaný folklor domácích regionů Čech, Moravy a Slezska. Příležitostně zpracovává také příbuzné regiony středoevropské a východoevropské (např. Slovensko, Maďarsko, Ukrajinu či Rumunsko). Kromě práce s lidovým materiálem se VUS Ondráš věnuje i přesahům do jiných hudebně-tanečních žánrů a tvoří autorské pořady. V letošním roce soubor oslaví své 70. výročí. Slavnostní představení proběhne 19. října v Janáčkově divadle, bude možné ho sledovat také živě zde. Záznam bude dostupný do nedělní půlnoci 20. října pod stejným odkazem.

Foto Jiří Lubojacký

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Ve druhém dnu festivalu Expozice nové hudby přenesli pořadatelé návštěvníky do vod komorních. V podání houslistky Terezy Horákové v Besedním domě zazněly dvě výjimečné skladby pro sólové housle. Při druhé z nich se k houslistce připojila Sarah Jedličková, která živě pracovala s osmi předem nahranými zvukovými stopami.  více

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Nejčtenější