Výlety páně Broučkovy zahájí 9. ročník festivalu Janáček Brno

Výlety páně Broučkovy zahájí 9. ročník festivalu Janáček Brno

Nová inscenace Výlety páně Broučkovy zahájí 9. ročník mezinárodního operního a hudebního festivalu Janáček Brno 2024. Premiéra se koná v Janáčkově divadle. Představení 4. 12. 2024 bude natáčeno Českou televizí, živě vysíláno přes platformu OperaVision a nahráváno pro Český rozhlas. Opera Výlety páně Broučkovy se svým tématem stala inspirací pro motto letošního ročníku festivalu Bez hranic!.

„Nová festivalová produkce vzniká v koprodukci s Teatro Real Madrid a Staatsoper Unter den Linden Berlin, pro festival Janáček Brno je to další významný krok k šíření méně uváděného Janáčkova díla na světových jevištích s předními interprety,“ dodává Jiří Heřman, umělecký šéf Janáčkovy opery NdB. Režie se ujal Robert Carsen, který má k Janáčkovi speciální vztah a patří ve světě opery k režisérské elitě. Po inscenaci Osudu jde o druhou operu, kterou vytvoří přímo pro soubor Janáčkovy opery NdB. Jeho inscenace se hrají s velkým úspěchem v nejvýznamnějších operních domech po celém světě. Výlety páně Broučkovy patří k Janáčkovým méně uváděným operám, protože najít klíč ke spojení dvou rozdílných polovin není snadné, jak sám Carsen přiznává: „Tato opera je rozhodně nejúžasnější, nejpodivnější a nejšílenější dílo, s jakým jsem se kdy setkal, a že jsem jich už několik potkal, skutečná výzva pro náš tým. Cesta na Měsíc a druhé dějství, které zahrnuje cestování, válku, odpor, určitý nacionalismus a vítězství, nás přimělo přemýšlet o událostech roku 1968/1969, o pražském jaru. V roce 1969 také došlo k přistání na Měsíci. Rok 1968 to byla Vesmírná odysea, Barbarella, poprvé Woodstock, květinové děti, prostě začátek všech věcí, které jsou nějakým způsobem v panu Broučkovi.“ Premiéra je ohlášena na 1. listopadu 2024 od 19:00 v Janáčkově divadle. Následné reprízy jsou 3. listopadu, 3. a 4. prosince 2024. 

Hudební nastudování je v rukou šéfdirigenta Janáčkovy opery NdB Marko Ivanoviće, který tuto operu obdivuje pro její zvláštní humor, podivný jazyk libreta i excentrické hudební nápady a upřesňuje, „že se jedná o dílo velmi originální, odlehčené a fantaskní a Janáčkova karikatura dobového měšťáka neztratila kupodivu nic na své aktuálnosti.“ V titulní roli pana Broučka vystoupí britský tenorista Nicky Spence, který se na minulém ročníku festivalu Janáček Brno představil strhujícím uvedením Zápisníku zmizelého. „Brouček není žádná okouzlující role a já si budu užívat vytváření každičkého odpudivého aspektu jeho zajímavé osobnosti. Janáček vždycky dokáže vytvořit role tak, že to nikdy nejsou povrchní charaktery. Jsem si 2 jistý, že v Broučkově lidském jádru najdeme mnoho roztomilých vlastností a značné množství patosu,“ dodává Nicky Spence. V dalších rolích se můžete těšit například na Daniela Matouška (Mazal/Blankytný/Petřík) a Doubravku Novotnou (Málinka/Etherea/Kunka), která se od letošní sezony stala významnou posilou souboru Janáčkovy opery NdB.

Důležitou součástí inscenace, bude i choreografie Rebeccy Howell, která spolupracuje s nejvýznamnějšími divadly a festivaly po celém světě (Salzburger Festspiele, Royal Opera House, Teatro alla Scala, ad.). Mimořádné je také nastudování opery dvěma sbormistry, kteří si „Broučkovy výlety“ rozdělili. Výlety pana Broučka do Měsíce budou v nastudování sbormistra Martina Buchty a Výletů pana Broučka do 15. století se ujal sbormistr Pavel Koňárek. Žádná z Janáčkových oper se nedá nazvat komickou; ač v nich humor nikdy nechybí, je spíše oním vzácným kořením. V opeře o panu domácím z Malé strany, typicky českém človíčkovi, ale Janáček humorem přímo srší, i když je tu řádně nabroušený. Janáček našel předlohu v oblíbených broučkovských novelách básníka Svatopluka Čecha a jeho satiru dokreslil hudbou v tanečním rytmu valčíku a s použitím nezvyklých nástrojů, jako jsou skleněná harmonika či dudy, k dokonalosti. Jestliže první částí opery, výletem na Měsíc, mířil Janáček svým břitkým humorem do řad pražských kritiků, intelektuálů a umělců, druhou polovinou z doby husitské pak ťal do nepěkných vlastností českého národa obecně. Opera nevznikala lehce, Janáček vystřídal několik libretistů a trvalo devět let, než po všech peripetiích s libretem dospěl ke zdárnému konci Výletu pana Broučka do Měsíce. Přesto se vzápětí rozhodl operu rozšířit o další díl, tentokrát o výlet do 15. století. Zajímavostí je, že Výlety páně Broučkovy je jediná z Janáčkových oper, která neměla premiéru v Brně, ale v pražském Národním divadle.

Foto archiv NdB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Ve druhém dnu festivalu Expozice nové hudby přenesli pořadatelé návštěvníky do vod komorních. V podání houslistky Terezy Horákové v Besedním domě zazněly dvě výjimečné skladby pro sólové housle. Při druhé z nich se k houslistce připojila Sarah Jedličková, která živě pracovala s osmi předem nahranými zvukovými stopami.  více

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Nejčtenější