Výlety páně Broučkovy zahájí 9. ročník festivalu Janáček Brno

Výlety páně Broučkovy zahájí 9. ročník festivalu Janáček Brno

Nová inscenace Výlety páně Broučkovy zahájí 9. ročník mezinárodního operního a hudebního festivalu Janáček Brno 2024. Premiéra se koná v Janáčkově divadle. Představení 4. 12. 2024 bude natáčeno Českou televizí, živě vysíláno přes platformu OperaVision a nahráváno pro Český rozhlas. Opera Výlety páně Broučkovy se svým tématem stala inspirací pro motto letošního ročníku festivalu Bez hranic!.

„Nová festivalová produkce vzniká v koprodukci s Teatro Real Madrid a Staatsoper Unter den Linden Berlin, pro festival Janáček Brno je to další významný krok k šíření méně uváděného Janáčkova díla na světových jevištích s předními interprety,“ dodává Jiří Heřman, umělecký šéf Janáčkovy opery NdB. Režie se ujal Robert Carsen, který má k Janáčkovi speciální vztah a patří ve světě opery k režisérské elitě. Po inscenaci Osudu jde o druhou operu, kterou vytvoří přímo pro soubor Janáčkovy opery NdB. Jeho inscenace se hrají s velkým úspěchem v nejvýznamnějších operních domech po celém světě. Výlety páně Broučkovy patří k Janáčkovým méně uváděným operám, protože najít klíč ke spojení dvou rozdílných polovin není snadné, jak sám Carsen přiznává: „Tato opera je rozhodně nejúžasnější, nejpodivnější a nejšílenější dílo, s jakým jsem se kdy setkal, a že jsem jich už několik potkal, skutečná výzva pro náš tým. Cesta na Měsíc a druhé dějství, které zahrnuje cestování, válku, odpor, určitý nacionalismus a vítězství, nás přimělo přemýšlet o událostech roku 1968/1969, o pražském jaru. V roce 1969 také došlo k přistání na Měsíci. Rok 1968 to byla Vesmírná odysea, Barbarella, poprvé Woodstock, květinové děti, prostě začátek všech věcí, které jsou nějakým způsobem v panu Broučkovi.“ Premiéra je ohlášena na 1. listopadu 2024 od 19:00 v Janáčkově divadle. Následné reprízy jsou 3. listopadu, 3. a 4. prosince 2024. 

Hudební nastudování je v rukou šéfdirigenta Janáčkovy opery NdB Marko Ivanoviće, který tuto operu obdivuje pro její zvláštní humor, podivný jazyk libreta i excentrické hudební nápady a upřesňuje, „že se jedná o dílo velmi originální, odlehčené a fantaskní a Janáčkova karikatura dobového měšťáka neztratila kupodivu nic na své aktuálnosti.“ V titulní roli pana Broučka vystoupí britský tenorista Nicky Spence, který se na minulém ročníku festivalu Janáček Brno představil strhujícím uvedením Zápisníku zmizelého. „Brouček není žádná okouzlující role a já si budu užívat vytváření každičkého odpudivého aspektu jeho zajímavé osobnosti. Janáček vždycky dokáže vytvořit role tak, že to nikdy nejsou povrchní charaktery. Jsem si 2 jistý, že v Broučkově lidském jádru najdeme mnoho roztomilých vlastností a značné množství patosu,“ dodává Nicky Spence. V dalších rolích se můžete těšit například na Daniela Matouška (Mazal/Blankytný/Petřík) a Doubravku Novotnou (Málinka/Etherea/Kunka), která se od letošní sezony stala významnou posilou souboru Janáčkovy opery NdB.

Důležitou součástí inscenace, bude i choreografie Rebeccy Howell, která spolupracuje s nejvýznamnějšími divadly a festivaly po celém světě (Salzburger Festspiele, Royal Opera House, Teatro alla Scala, ad.). Mimořádné je také nastudování opery dvěma sbormistry, kteří si „Broučkovy výlety“ rozdělili. Výlety pana Broučka do Měsíce budou v nastudování sbormistra Martina Buchty a Výletů pana Broučka do 15. století se ujal sbormistr Pavel Koňárek. Žádná z Janáčkových oper se nedá nazvat komickou; ač v nich humor nikdy nechybí, je spíše oním vzácným kořením. V opeře o panu domácím z Malé strany, typicky českém človíčkovi, ale Janáček humorem přímo srší, i když je tu řádně nabroušený. Janáček našel předlohu v oblíbených broučkovských novelách básníka Svatopluka Čecha a jeho satiru dokreslil hudbou v tanečním rytmu valčíku a s použitím nezvyklých nástrojů, jako jsou skleněná harmonika či dudy, k dokonalosti. Jestliže první částí opery, výletem na Měsíc, mířil Janáček svým břitkým humorem do řad pražských kritiků, intelektuálů a umělců, druhou polovinou z doby husitské pak ťal do nepěkných vlastností českého národa obecně. Opera nevznikala lehce, Janáček vystřídal několik libretistů a trvalo devět let, než po všech peripetiích s libretem dospěl ke zdárnému konci Výletu pana Broučka do Měsíce. Přesto se vzápětí rozhodl operu rozšířit o další díl, tentokrát o výlet do 15. století. Zajímavostí je, že Výlety páně Broučkovy je jediná z Janáčkových oper, která neměla premiéru v Brně, ale v pražském Národním divadle.

Foto archiv NdB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Nejčtenější