Wagner, Mnichov a Filharmonie Brno

Wagner, Mnichov a Filharmonie Brno

Filharmonie Brno odjela na několikadenní zájezd do Mnichova. V plánu jsou tři koncerty v Gasteigu, zcela mimořádné je koncertní uvedení rané opery Richarda Wagnera Rienzi. Richard Wagner dokončil toto rozsáhlé dílo v roce 1840 ve svých sedmadvaceti letech. Jeho charakteristický rukopis se v opeře teprve probouzí, dílo se nese především ve stylu tehdy módní velké francouzské opery a wagnerem později nenáviděného Giacoma Meyerbeera. Wagner jej také později vyřadil ze seznamu opravdu  „wagnerovských“ oper, takže nikdy nebylo ani na programu festivalu v Bayreuthu a nakonec jej potkal osud celé velké opery – téměř se nehraje.

Filharmonie Brno si jejím uvedením v Mnichově připíše výrazný úspěch už za samotný počin. Měl jsem ale možnost slyšet generálku v Besedním domě, takže si troufám tvrdit, že by to mohl a dokonce snad měl být i úspěch umělecký. Na programu dalších koncertů jsou Život hrdiny Richarda Strausse a Symfonie č. 7 Antona Brucknera, jimž budou předcházet další wagnerovské opusy: Siegfriedova idyla, Siegfriedova cesta po Rýnu, Slavnostní pochodPísně na slova Mathildy Wesendonckové. Filharmonii bude řídit její šéfdirigent Aleksandar Marković, v hlavních rolích Rienziho vystoupí Endrik Wottrich, Michelle Breedt a Katerina Sokolova-Rauer. Na provedení se podílí také Český filharmonický sbor Brno.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Nejčtenější