Wagner, Mnichov a Filharmonie Brno

Wagner, Mnichov a Filharmonie Brno

Filharmonie Brno odjela na několikadenní zájezd do Mnichova. V plánu jsou tři koncerty v Gasteigu, zcela mimořádné je koncertní uvedení rané opery Richarda Wagnera Rienzi. Richard Wagner dokončil toto rozsáhlé dílo v roce 1840 ve svých sedmadvaceti letech. Jeho charakteristický rukopis se v opeře teprve probouzí, dílo se nese především ve stylu tehdy módní velké francouzské opery a wagnerem později nenáviděného Giacoma Meyerbeera. Wagner jej také později vyřadil ze seznamu opravdu  „wagnerovských“ oper, takže nikdy nebylo ani na programu festivalu v Bayreuthu a nakonec jej potkal osud celé velké opery – téměř se nehraje.

Filharmonie Brno si jejím uvedením v Mnichově připíše výrazný úspěch už za samotný počin. Měl jsem ale možnost slyšet generálku v Besedním domě, takže si troufám tvrdit, že by to mohl a dokonce snad měl být i úspěch umělecký. Na programu dalších koncertů jsou Život hrdiny Richarda Strausse a Symfonie č. 7 Antona Brucknera, jimž budou předcházet další wagnerovské opusy: Siegfriedova idyla, Siegfriedova cesta po Rýnu, Slavnostní pochodPísně na slova Mathildy Wesendonckové. Filharmonii bude řídit její šéfdirigent Aleksandar Marković, v hlavních rolích Rienziho vystoupí Endrik Wottrich, Michelle Breedt a Katerina Sokolova-Rauer. Na provedení se podílí také Český filharmonický sbor Brno.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější