Lehárova Veselá vdova je jednou z nejslavnějších operet světa, na pódiu Janáčkova divadla vystřídá Polskou krev Oskara Nedbala, která tento žánr v Brně několik sezon zastupovala. V NdB se poprvé jako režisér představí choreograf Martin Pacek. Na tvorbě operetní inscenace se spolu s ním podílela režisérka Magdalena Švecová, dirigent Jakub Klecker a výtvarníci Zuzana Přidalová a David Janošek.
Stejný inscenační tým má na svém kontě již výpravnou inscenaci Ferdy MravenceLa bohème. Diváci se tak mohou těšit na kouzlo Paříže na přelomu století se vší parádou jak scénickou, tak hudební a na pěvecké obsazení s Janou Šrejma Kačírkovou a Veronikou Rovnou v roli Hanny Glawari a Jiřího Hájka spolu s Romanem Hozou v roli Danila. Jako baron Mirko Zeta nebude chybět Jan Šťáva spolu s Jiřím Sulženkem a k nim se připojí i kolegové z činohry, Pavel Čeněk Vaculík a Martin Veselý, které čeká role sekretáře Njeguše. Premiéra je ohlášena na pátek 3. února 2023 od 19:00 v Janáčkově divadle.
„Každá opereta je zajímavá tím, že neobsahuje jen jeden obor: je v ní zpěv, mluvené slovo, tanec i výtvarná složka – a toto všechno se snažíme naplnit, aby opereta zůstala operetou. Na druhou stranu jsme si dovolili i ten koncept trochu převést do současnější optiky a tím by mohla být naše inscenace zajímavá. Vizuálně nás inspirovaly třeba pařížské carrousely a večírky VIP společnosti,“ říká Magdalena Švecová, režisérka inscenace a Martin Pacek ji doplňuje: „Žánr komické operety byl vždy pro diváky velkým lákadlem – navíc pokud je jakousi nadstavbou Franz Lehár a jeho geniální hudba. Pro herectví samotné jsme v přípravě vycházeli z francouzských a italských komedií a němých grotesek.“
Opereta rakouského skladatele Franze Lehára o tom, že je třeba provdat vdovu Hannu Glawari, ale takticky, aby její miliony zůstaly v knížectví Pontevedro, se na brněnské jeviště vrací po rovných třiceti letech. Dílo, k němuž našel námět libretista Leo Stein náhodou v knihově během návštěvy, se stal lístkem ke slávě pro mladého skladatele. Děj je patřičně romantický a plný vtipných zápletek – o mladou vdovu Hannu Glawari se uchází celá řada nápadníků, ale velvyslanec knížectví Pontevedro v Paříži má zařídit, aby si vzala toho pravého. Tedy pravého z pohledu ekonomiky knížectví. Úkolem je pověřen hrabě Danilo, jenže velvyslanec netuší, že ten už má s Hannou svou milostnou historii.
Náklonnost je tedy oboustranná, ale nechuť přiznat si, že stará láska nezrezivěla, taky. Když přidáte další ingredience v podobě party pořádané pontevedrinským velvyslanectvím v pařížském hotelu, tanečnic ze slavného kabaretu U Maxima a vtipné dialogy, máte vše, co je třeba na skvělou operetu.
Franz Lehár, po matce Maďar a po otci z Moravy, měl zřejmě díky smíšenému rodinnému dědictví cit pro melodie, švih a vtip. Každé číslo Veselé vdovy je tak malým hudebním bonbónkem a melodie jako U Maxima jsem znám, píseň o Vilije, Ženy, ženy a další se staly rychle slavnými. Slavným se díky Veselé vdově stal i Lehár a dnes jeho opereta patří i na repertoár newyorské Metropolitní opery.
Zatím nebyl přidán žádný komentář..