Začíná podzimní Expozice nové hudby. Písně z jiného světa, světová premiéra a rozjímání v káznici

Začíná podzimní Expozice nové hudby. Písně z jiného světa, světová premiéra a rozjímání v káznici

Podzimní část Expozice nové hudby začíná už příští týden. Letos nabídne celkem čtyři akce na různých místech Brna. Motto letošního 31. ročníku je Když nestíháš, zpomal.

První večer Expozice nese název Mimo čas a prostor. Světově uznávaná sopranistka Lore Lixenberg poprvé přednese kompletní cyklus mysteriózních písní Písně kozoroha Giacinta Scelsiho. „Italský aristokrat a skladatel komponoval velmi osobitým způsobem. Posadil se, nechal rozplynout mysl i čas a předzpívával svá díla zapisovačům. Jeho skladby tak jakoby přicházely z jiného světa, kde naplatí zákony dnešní uspěchané doby,“ uvedl dramaturg festivalu Viktor Pantůček. Koncert se koná 11. října v 19:30 ve Vile Stiassni.

O dva dny později, tedy 13. října, se festivalové dění přenese do Besedního domu, kde vystoupí španělský soubor Plural Ensemble specializující se na provádění soudobé hudby. „Našim záměrem není pouhé představení špičkových hráčů a unikátních kompozic domácím publiku, ale také snaha o zařazování českých skladeb do repertoáru těchto vynikajících těles. Na koncertně tak zazní například světová premiéra kompozice brněnského skladatele Ivo Medka a španělského skladatele Fabiána Panisella,“ doplnil Pantůček. Koncert je podle něj koncipován tak, aby opět jiným způsobem evokoval ono někdy nutné zastavení, zpomalení.

Každý rok je záměrem festivalu dát prostor i místním interpretům. V podzimní části se tak představí Brno Conterporary Orchestra a to v kapli bývalé káznice na Cejlu. Večer s názvem Dům strach spojí básně nespravedlivě odsouzeného Jana Zahradníčka s hudbou Fausta Romitelliho. Básně napsané během dnů žalářních a v paralelním světě znějící expresivní a emočně vypjaté kompozice nemocného a předčasně zesnulého italského skladatele Fausta Romitelliho. Dvě různé cesty od amoku a utrpení k naději a zmrtvýchvstání, to vše v mimořádném prostředí. Příběh utrpení a naděje se odehraje 17. října od 19.30.

Festival zakončí 30. října slavnostní otevření Vašulka Kitchen Brno, slavnostní zahájení provozu výstavního a výzkumného centra. Plnohodnotně vybavený prostor je zasvěcen experimentálnímu výzkumu elektronických médií.

Lore Lixenberg/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Expozice nové hudby: Canti del Capricorno

11.10.2018, 19:30 / Vila Stiassni

Expozice nové hudby: Plural Ensemble

13.10.2018, 19:30 / Besední dům

Expozice nové hudby: Dům strach

17.10.2018, 19:30 / Káznice

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 25 evropských městech 17 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zaznělo kromě závěrečného koncertu v Rakousku další šest v jižní části Evropy od portugalského Amarante až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Nejčtenější