Zádušní mše na počest zesnulého Jiřího Bělohlávka

 Zádušní mše na počest zesnulého Jiřího Bělohlávka

Minulý týden zemřel šéfdirigent České filharmonie Jiří Bělohlávek. V Besedním domě je v těchto dnech umístěna kondolenční kniha k vyjádření soustrasti s jeho úmrtím. K poctě zesnulého dirigenta se uskuteční zádušní mše, při které zazní Requiem od Grabriela Faurého.

Jiří Bělohlávek se narodil 24.2. 1946 v Praze, zemřel 31.5. 2017 tamtéž. Uznávaný dirigent byl žákem Václava Neumanna a Sergiu Celibidache. Během své úspěšné a plodné kariéry propagoval českou hudbu ve světě, soustředil se zejména na dílo Bohuslava Martinů. Jako šéfdirigent působil kromě České filharmonie také v BBC Symphony Orchestra nebo Symfonickém orchestru hlavního města Prahy. Dále spolupracoval se světovými orchestry jako je Berlínská filharmonie, Bostonský symfonický orchestr, Clevelandský orchestr nebo Newyorská filharmonie. V posledních letech byl také hlavním hostujícím dirigentem Rotterdamské filharmonie.

„Mnozí lidé z něj možná znají skladbu Pie Jesu. Je to jedno z nejsugestivnějších a nejpůsobivějších requiem,“ uvedl dirigent Jakub Klecker, žák Jiřího Bělohlávka. Pod jeho taktovkou se představí pěvecký sbor složený ze zpěváků několik brněnských sborů, stejně tak v orchestru zasednou hráči z několika těles, mimo jiné z Filharmonie Brno. Sopránového partu se ujme Kateřina Kněžíková, barytonu Roman Hoza, za varhany usedne Petr Kolař. Mše se koná 20. června v 18 hodin v kostele Nanebevzetí Panny Marie v Jezuitské ulici v Brně. Do kostela bude přenesena kondolenční kniha, která bude po mši odeslána do České filharmonie.

Do knihy mohou zájemci připojit své řádky každý všední den od 8 do 18 hodin, je připravena u služebního vchodu z Komenského náměstí.

Jiří Bělohlávek/ foto archiv České filharmonie

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Nejčtenější