Včera byla zahájena výstava grafických partitur Petra Grahama.
Skladatel, klavírista a hudební teoretik Petr Graham (1952) od počátku své pozoruhodné tvorby klade důraz na výtvarnou podobu svých notových záznamů. Vedle tzv. konvenční notace (která má však opět svébytné výtvarné kvality) využívá grafickou partituru nejenom pro pouhý záznam skladby, ale i pro sdělení možných způsobů interpretace, jejího místa atp. Některé partitury pak jsou spíše uzavřené výtvarné koncepty pracující s autonomním systémem znaků, jejichž interpretace je spojena přímo s autorem, nebo aktivní interpretace ani není požadována.
Zahrada Orfeova je rozměrná kolekce grafických partitur založená na podobnosti notového písma a floreálních motivů. Inspirací k nim byla stejnojmenná kresba Paula Kleea (Ein Garten für Orpheus, 1926). V letech 1976–92 vzniklo celkem 96 listů. Jednotlivé listy – některé jsou ovšem spolu propojeny v několikadílné cykly – je možno navzájem libovolně kombinovat a vytvářet z nich různé výběry, podobně jako se můžeme procházet rozlehlou zahradou. Dílo bylo zamýšleno především pro klavír v různých podobách (např. amplifikovaný, preparovaný, rozladěný, poškozený atp.), ale mohou se použít i jiné nástroje. V zásadě by však měly zaznívat různé interpretace současně, např. nahrávka a živé provedení. Též je možno provést skladbu formou zvukové instalace, kde zaznívají nahrávky z různých míst, případně mohou být aktivovány návštěvníky. Jinou možností je pouštění nahrávek pomocí dálkových ovladačů účinkujícími v tanečním představení. Partitury mohou být rovněž vystaveny či publikovány samostatně jako výtvarná díla či jako podněty pro hudební představivost. Existuje také autorská nahrávka vybraných listů v několika verzích. Na jedné z nich je použit i Janáčkův klavír.
Výstava dále přináší současnou autorovu tvorbu z let 2013–15, dále cyklus objektů Experimentální hudba, který vznikal po dobu 40 let (1975–2015). V Památníku Leoše Janáčka na Smetanově 14 je možné ji zhlédnout do 5. dubna 2015.
Zatím nebyl přidán žádný komentář..