Zástupci Sítě kreativních měst UNESCO dorazí do Brna na kulatý stůl

Od dnešního dne do neděle žije centrum města festivalem Maraton hudby Brno. Při této příležitosti dorazí do města sedm zástupců členských měst Sítě kreativních měst UNESCO, kteří se zúčastní kulatého stolu nazvaného „Meet Music“.

Do Sítě kreativních měst UNESCO bylo Brno zapsáno 31. října 2017. Prostřednictvím tohoto vyjadřuje UNESCO městům uznání za jejich mimořádné úsilí při uplatňování kreativity jako strategického faktoru pro udržitelný rozvoj. Brno je v rámci České republiky teprve druhým městem, které se tímto titulem může pochlubit – prvním se v roce 2014 stala Praha, která se ovšem profiluje jako město literatury. Označením „Kreativní město“ UNESCO ocenilo aktivity Brna na poli hudby, mimořádnou rozmanitost hudební nabídky i plány zařadit hudbu do rozvojových priorit města. Za jedinečné považuje také propojení Brna s okolním regionem, který má sám o sobě mimořádně bohatou hudební tradici vyrůstající z folkloru.

Přínos členství v síti spočívá v navázání mezinárodní spolupráce s dalšími zapojenými městy, v nových možnostech propagace města a zvyšování atraktivity jako turistické destinace, což se daří právě třeba skrze festival Maraton hudby Brno nebo nedávný Pop Messe a mnoho dalších. Město se i nadále snaží prosazovat kulturu jako součást své rozvojové strategie a zvyšovat kvalitu i dostupnost kultury jako takové,“ shrnul radní pro oblast kultury Marek Fišer.

Festival Maraton hudby Brno je nejzásadnější hudební akcí v rámci členství, každoročně na něm hostují umělci z měst hudby a letos v Brně v rámci pracovní skupiny přivítáme i koordinátory a odborníky z partnerských měst. Těmi budou:

• Rainer Kern – Mannheim, Německo

• Tamara Kaminska – Varšava, Polsko

• Lukasz Kalebasiak – Katowice, Polsko

• Catarina Távora – Idanha-a-Nova, Portugalsko

• Carlos Guerrero Bullejos – La Oliva, Španělsko

• Balázs Weyer – Veszprém, Maďarsko

• Anna Isola – Veszprém, Maďarsko

Tématem tohoto kulatého stolu bude hudební vzdělávání dětí. Připravili jsme nicméně pro hosty bohatý kulturní program. Navštíví i další dvě instituce, zapsané na seznamu UNESCO – Památník Leoše Janáčka, přičemž skladatelův archív je součástí UNESCO Paměti světa, a vilu Tugendhat, náš architektonický skvost, jenž figuruje na Seznamu světového kulturního dědictví UNESCO. Kromě toho zavítají mj. do kreativního hubu KUMST, do Nadace Partnerství, Vodojemu na Žlutém kopci a samozřejmě si poslechnou spoustu koncertů v rámci festivalu Maraton hudby Brno,“ zakončil Marek Fišer.

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Nejčtenější