Závěr sezony Czech Ensemble Baroque: Stabat Mater třikrát jinak

25. červen 2020, 2:00

Závěr sezony Czech Ensemble Baroque: Stabat Mater třikrát jinak

Czech Ensemble Baroque připravuje poslední koncert 8. sezony z cyklu Bacha na Mozarta! Pod vedením Romana Válka a Terezy Válkové zazní Stabat Mater od Giovanniho F. Sancese, Domenica Scarlattiho a Ignáce Tůmy. Vystoupí kontratenorista Vojtěch Pelka.

V programu koncertu jsou zastoupeni skladatelé tří období barokní hudby od rané etapy slohu, až po jeho přerůstání v galantní styl a raný klasicismus. Římský rodák Giovanni Felice Sances (okolo 1600–1679), jehož Stabat Mater s názvem Pianto della Madonna formálně představuje sólový motet pro soprán nebo alt a basso continuo, další Ital Domenico Scarlatti (1685–1757), kterého pojetí se vzpírá jakémukoliv definitivnímu slohovému zařazení a je pro deset vokálních hlasů rozdělených do dvou sborů, kde v každém jsou zastoupeny dva soprány, alt, tenor a bas a konečně český rodák František Ignác Tůma (1704–1774). Tůmova duchovní hudba má často meditativní charakter a týká se to zejména skladeb pro Svatý týden, mezi něž lze zařadit i několikero zhudebnění Stabat Mater (uvádí se nejméně osm verzí), jež patří k prvním žánrům tohoto typu z pera českého autora. Na koncertě zazní dílo napsané pro sóla, sbor a orchestr. Závěrečný koncert sezony je ohlášený na 30. června od 19:30 v katedrále sv. Petra a Pavla.  

Koncert byl odsunutý koronavirem ze začátku dubna na konec června a z kostela sv. Michala do katedrály sv. Petra a Pavla. Původně měl být šestým koncertem cyklu, nyní jej uzavírá. Symbolicky se tím ale stává pomyslnou spojnicí do 9. sezony cyklu, ve které se po F. X. Richterovi stává naším pilotním skladatelem F. I. Tůma“ popisuje s tím, že vše zlé může být pro něco dobré zakladatel Czech Ensemble Baroque a jeho dirigent v jedné osobě Roman Válek. „U Ignáce Tůmy půjdeme podobnou cestou jako u Františka Xavera Richtera. Nejdřív uvedeme Tůmovo Requiem a v každém následujícím roce další oblíbené formy: Te Deum, Magnificat atd.“ dodává.

Vojtěch Popelka/ foto archiv CEB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější