Závěr sezony v Janáčkově opeře patří premiéře Here I am, Orlando

Závěr sezony v Janáčkově opeře patří premiéře Here I am, Orlando

Operní sezona vyvrcholí v Janáčkově divadle světovou premiérou titulu Here I am, Orlando podle románu Virginie Woolfové. Pro tuto adaptaci oslovil umělecký šéf Janáčkovy opery a režisér Jiří Heřman významnou slovenskou skladatelku Ľubicu Čekovskou. Hudebního nastudování se ujme budoucí šéfdirigent Janáčkovy opery NdB Robert Kružík, sborový part nastuduje Martin Buchta.

Janáčkova opera NdB věnuje celou sezónu 2023/2024 Roku české hudby, součástí toho je pokračující podpora a iniciování vzniku nových děl určených přímo pro brněnský soubor. Díky tomu bude vrcholem sezony světová premiéra opery Here I am, Orlando česko-slovenského autorského a inscenačního týmu v čele s mezinárodně uznávanou slovenskou skladatelkou Ľubicou Čekovskou. Své síly při vzniku inscenace spojí skutečně mezinárodní obsazení, titulní roli Orlanda/Orlandy ztvární mezzosopranistka Markéta Cukrová společně s izraelským kontratenoristou Maayanem Lichtem. Mimořádným hostem v roli královny Alžběty bude slovenská herečka Magdaléna Vášáryová. Lubica Čekovská ve své kompozici maximálně využila síly uměleckého souboru Janáčkovy opery včetně rozsáhlého sborového partu. Premiéra se koná 14. června 2024 v Janáčkově divadle v 19:00.

Libretistka Viktorie Knotková našla inspiraci v románu anglické spisovatelky Virginie Woolfové Orlando, díle, které bylo pro autorku velmi osobní zpovědí. Témata Orlanda - hledání vlastní identity a místa ve společnosti a předsudky, s nimiž se musí lidé potýkat, jsou dnes stále aktuální.

„Fascinovala mě cesta časem. Orlandův spánek mezi životem a smrtí, který poprvé přichází po velkém bolestném konci první lásky. Baví mě, jak Virginia Woolfová přistoupila k tématu identity muže a ženy, je to úsměvné, křehké i bolestné. A ten úžasný konec, který nám vlévá do žil životní mízu, žijme život tady a teď. To jsou nádherná témata,“ doplňuje režisér Jiří Heřman.

Umělecký šéf Janáčkovy opery a režisér Jiří Heřman oslovil významnou slovenskou skladatelku Ľubicu Čekovskou. Ta již dříve zaujala svými operami Dorian Gray nebo Impresario Dotcom, který měl premiéru v rámci Bregenzer Festspiele. „Oslovil mě silný příběh, a ten opera potřebuje. Napadlo mě, že se budu moci v tomto hudebním prostoru kompozičně „dotýkat“ i staré hudby… renesance a raného baroka… ale „po svém“. Pro skladatele je to velká výzva. Miluji velký tvar opery, je to jako živý několika patrový funkční dům, ve kterém se žije a dýchá. Na celé produkci se podílí tolik složek, a úspěchem je, když na sebe žádná nestrhává extra pozornost. Je to společná práce. Ale tektonický obrys opery udává nejprve libreto, které pro skladatele musí mít velmi jasnou stavbu, a skladatel se v ní musí pohybovat jako doma „v pyžamu“, říká skladatelka Ľubica Čekovská.

Po úspěšných uvedeních soudobých oper světových autorů Kaiji Saariaho, Thomase Adése ale i Marko Ivanoviće či Michala Nejtka patří orchestr Janáčkovy opery NdB k předním interpretům nových operních děl. „Jako interpret, ať už jako dirigent, nebo jako cellista, jsem měl vždy rád uvádění děl úplně v prvním provedení. Je to něco, co člověka nepotkává tak často a interakce se skladatelem je vždy zajímavá a přínosná. Nemusím se jako interpret dohadovat sám se sebou, jak to asi skladatel před několika stovkami let myslel,“ dodává dirigent Robert Kružík.

Ľubica Čekovská

Here I Am, Orlando

Libreto Viktorie Knotková

Hudební nastudování Robert Kružík

Režie a světelný design Jiří Heřman

Scéna Dragan Stojčevski

Kostýmy Alexandra Grusková

Dramaturgie Patricie Částková

Sbormistr Martin Buchta

Videoart Dominik Žižka

Choreografie Jan Kodet

Osoby a obsazení

Orlanda Markéta Cukrová J. H.

Orlando Maayan Licht J. H.

Soudce David Nykl

Soudní zapisovatelka Daniela Straková-Šedrlová

KapitánRichard Šveda J. H.

Arcivévoda Harry Tadeáš Hoza

Greene, kritik Ondřej Koplík

Básník I. Vít Nosek

Básník II. Josef Škarka J. H.

Shelmerdine Lukáš Bařák J. H.

Rosina Pepita Jana Hrochová

Sasha Monika Jägerová J. H.

Královna Alžběta Magdaléna Vášáryová J. H.

Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější