Závěr sezony v Janáčkově opeře patří premiéře Here I am, Orlando

Závěr sezony v Janáčkově opeře patří premiéře Here I am, Orlando

Operní sezona vyvrcholí v Janáčkově divadle světovou premiérou titulu Here I am, Orlando podle románu Virginie Woolfové. Pro tuto adaptaci oslovil umělecký šéf Janáčkovy opery a režisér Jiří Heřman významnou slovenskou skladatelku Ľubicu Čekovskou. Hudebního nastudování se ujme budoucí šéfdirigent Janáčkovy opery NdB Robert Kružík, sborový part nastuduje Martin Buchta.

Janáčkova opera NdB věnuje celou sezónu 2023/2024 Roku české hudby, součástí toho je pokračující podpora a iniciování vzniku nových děl určených přímo pro brněnský soubor. Díky tomu bude vrcholem sezony světová premiéra opery Here I am, Orlando česko-slovenského autorského a inscenačního týmu v čele s mezinárodně uznávanou slovenskou skladatelkou Ľubicou Čekovskou. Své síly při vzniku inscenace spojí skutečně mezinárodní obsazení, titulní roli Orlanda/Orlandy ztvární mezzosopranistka Markéta Cukrová společně s izraelským kontratenoristou Maayanem Lichtem. Mimořádným hostem v roli královny Alžběty bude slovenská herečka Magdaléna Vášáryová. Lubica Čekovská ve své kompozici maximálně využila síly uměleckého souboru Janáčkovy opery včetně rozsáhlého sborového partu. Premiéra se koná 14. června 2024 v Janáčkově divadle v 19:00.

Libretistka Viktorie Knotková našla inspiraci v románu anglické spisovatelky Virginie Woolfové Orlando, díle, které bylo pro autorku velmi osobní zpovědí. Témata Orlanda - hledání vlastní identity a místa ve společnosti a předsudky, s nimiž se musí lidé potýkat, jsou dnes stále aktuální.

„Fascinovala mě cesta časem. Orlandův spánek mezi životem a smrtí, který poprvé přichází po velkém bolestném konci první lásky. Baví mě, jak Virginia Woolfová přistoupila k tématu identity muže a ženy, je to úsměvné, křehké i bolestné. A ten úžasný konec, který nám vlévá do žil životní mízu, žijme život tady a teď. To jsou nádherná témata,“ doplňuje režisér Jiří Heřman.

Umělecký šéf Janáčkovy opery a režisér Jiří Heřman oslovil významnou slovenskou skladatelku Ľubicu Čekovskou. Ta již dříve zaujala svými operami Dorian Gray nebo Impresario Dotcom, který měl premiéru v rámci Bregenzer Festspiele. „Oslovil mě silný příběh, a ten opera potřebuje. Napadlo mě, že se budu moci v tomto hudebním prostoru kompozičně „dotýkat“ i staré hudby… renesance a raného baroka… ale „po svém“. Pro skladatele je to velká výzva. Miluji velký tvar opery, je to jako živý několika patrový funkční dům, ve kterém se žije a dýchá. Na celé produkci se podílí tolik složek, a úspěchem je, když na sebe žádná nestrhává extra pozornost. Je to společná práce. Ale tektonický obrys opery udává nejprve libreto, které pro skladatele musí mít velmi jasnou stavbu, a skladatel se v ní musí pohybovat jako doma „v pyžamu“, říká skladatelka Ľubica Čekovská.

Po úspěšných uvedeních soudobých oper světových autorů Kaiji Saariaho, Thomase Adése ale i Marko Ivanoviće či Michala Nejtka patří orchestr Janáčkovy opery NdB k předním interpretům nových operních děl. „Jako interpret, ať už jako dirigent, nebo jako cellista, jsem měl vždy rád uvádění děl úplně v prvním provedení. Je to něco, co člověka nepotkává tak často a interakce se skladatelem je vždy zajímavá a přínosná. Nemusím se jako interpret dohadovat sám se sebou, jak to asi skladatel před několika stovkami let myslel,“ dodává dirigent Robert Kružík.

Ľubica Čekovská

Here I Am, Orlando

Libreto Viktorie Knotková

Hudební nastudování Robert Kružík

Režie a světelný design Jiří Heřman

Scéna Dragan Stojčevski

Kostýmy Alexandra Grusková

Dramaturgie Patricie Částková

Sbormistr Martin Buchta

Videoart Dominik Žižka

Choreografie Jan Kodet

Osoby a obsazení

Orlanda Markéta Cukrová J. H.

Orlando Maayan Licht J. H.

Soudce David Nykl

Soudní zapisovatelka Daniela Straková-Šedrlová

KapitánRichard Šveda J. H.

Arcivévoda Harry Tadeáš Hoza

Greene, kritik Ondřej Koplík

Básník I. Vít Nosek

Básník II. Josef Škarka J. H.

Shelmerdine Lukáš Bařák J. H.

Rosina Pepita Jana Hrochová

Sasha Monika Jägerová J. H.

Královna Alžběta Magdaléna Vášáryová J. H.

Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Nejčtenější