Zemřel dirigent Caspar Richter

Zemřel dirigent Caspar Richter

Německý dirigent Caspar Richter zemřel ve čtvrtek 2. února 2023 ve věku 78 let. Během své kariéry úzce spolupracoval s Městským divadlem Brno a stál u začátků jeho Hudební scény. Jako hostující dirigent působil také ve Filharmonii Brno.

Caspar Richter (16. 9. 1944 – 2. 2. 2023) se narodil v německém Lübecku. V pěti letech se začal učit hře na klavír, byl sopranistou chlapeckého sboru. Od 16 let studoval hru na varhany. Maturoval na gymnáziu s humanitním zaměřením a se zaměřením na staré jazyky. Působil také jako školní varhaník a jako barový klavírista v taneční kavárně v Travemünde.

Poté, co vystudoval dirigování, hru na klavír a skladbu na Hudební akademii v Hamburku, působil od roku 1970 jako korepetitor a asistent Lorina Maazela v Berlínské opeře, kde později – již jako dirigent – uvedl různá díla operního a operetního repertoáru, především řadu neznámých děl Jacquese Offenbacha, jehož byl zároveň velkým znalcem. Spolupracoval s Berlínskou filharmonií, s orchestry ve Frankfurtu, Stuttgartu a v Hamburku. Ve stejné době pracoval jako hudební ředitel mládežnického symfonického orchestru RIAS. V roce 1975 získal cenu Kurta Magnuse za současnou programovou tvorbu. V letech 1978–1981 byl hudebním ředitelem festivalu Berliner Festspiele. V roce 1982 uvedl první německé uvedení Bernsteinovy Mše v Berlíně. Od téhož roku působil ve Státní opeře ve Vídni, byl šéfdirigentem vídeňské Volksoper a hostem v operách v Paříži, Drážďanech či v Basileji.

V létě 1987 byl hudebním ředitelem oslav 750 let založení města Berlína. Ve stejném roce se stal i zakládajícím členem a hudebním ředitelem produkční společnosti Vereinigte Bühnen Wien, která vybudovala velké zábavní a muzikálové orchestry pro tři divadla – Theater an der Wien, Raimund Theater a Ronacher. Zde jako šéfdirigent hudebně nastudoval a dirigoval řadu velkých muzikálů – a mnohé z nich ve světové premiéře: A Chorus Line, Les Misérables, Fantom opery, Elisabeth, Kráska a zvíře, Mozart!, Jekyll a Hyde, Chicago, Wake-up, Romeo a Julie, Rebecca, Producenti či Tanec upírů.

Jako dirigent byl však dobře známý nejen zahraničnímu publiku, ale také brněnským posluchačům – a to jako hostující dirigent Filharmonie Brno, kde byl dočasně i šéfdirigentem a od roku 2002 zde působil jako čestný dirigent. V roce 1997 dirigoval českou premiéru Bernsteinovy Mše v Praze na Pražském hradě v režii Stanislava Moši. Jako hostující dirigent působil také ve Státní opeře Praha či v Janáčkově opeře v Brně. Od roku 2010 byl hudebním ředitelem Opery Národního divadla Brno. Zde v této době uvedl Mozartovu Figarovu svatbu, Haydnovo Stvoření, Perikolu Offenbacha, Stravinského Ptáka Ohniváka či Straussovu Elektru nebo koncert Stabat Mater od Antonína Dvořáka na Smetanově festivalu v Litomyšli.

V roce 2006 byl v Itálii vyznamenán hudební cenou Premio internazionale dell’Operetta. O dva roky později mu byl udělen Čestný zlatý řád spolkové země Vídeň. Získal také Rakouský čestný kříž za vědu a umění 1. třídy Rakouské republiky. Na svém kontě měl i mnoho oceněných CD.

S Městským divadlem Brno poprvé spolupracoval jako autor hudebního nastudování v roce 2004 na inscenaci Veselá vdova. Poté se jako dirigent podílel na koncertní verzi muzikálu Jesus Christ Superstar (2008) a postupně následovaly muzikálové tituly Mozart! (2009), Jekyll a Hyde (2011), Funny Girl (2012), Kočky (2013) a Jane Eyrová (2021). Za jeho přispění díky přípravě notového materiálu byl též vytvořen hudební program pro Vánoční koncert (2020).

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější